یکیشنای دیگری در رسانه های اجتماعی شن. پس، کاربر فهرستی از کانالا و رباتای موردعلاقه ی خود رو داره که اونا رو به تلگرام وفادار نگه می داره. (شمام می تونین رباتای مورد علاقه خود رو در تلگرام بسازین.)

۳. کار با تلگرام بسیار ساده س!

درحالی که شرکتای دیگر هزاران کارگر در بخشای مختلف دارن، تلگرام ترجیح می ده از مراحل منطقی واسه حل مشکلات و تعمیر و نگهداری برنامه اش استفاده کنه. این شرکت واسه بازاریابی اصلا پولی خرج نمی کنه. تلگرام صدها میلیون کاربر رو فقط به دلیل اعتبار، ضرورت و راحتی اش داره؛ نه بیشتر، نه کمتر. هنگامی که مردم با تلگرام کار کردن، به این نتیجه رسیدن که بسیار ساده، کاربردی و سریعه؛ این دلیل اصلی موفقیت تلگرامه.

۴. همه چیز اون درباره مردمه

اگه می خواید محصول تون قابل اعتماد باشه، باید افراد قابل اعتمادی در کنار خود داشته باشین. دورف فقط ۱۵ نفر طراح و پیشرفت دهنده (دولوپر) در تیم اصلی اش داره. این افراد تموم کارای تلگرام رو طراحی می کنن، پیشرفت میدن و مدیریت می کنن. البته، تعداد کمی کارمند هم واسه کارای نظارتی و مثل اون در شرکتش کار می کنن. اگه در کارکنان اعتماد به وجود بیارین، اونا هم جواب اعتمادتون رو میدن و درنتیجه محصول تون در بین همتایانش معتبرتر از همه هستش.

۵. از رقابت در بازار ترس نداشته باشین

تلگرام زمانی روی کار اومد که واتس اپ در بین مردمِ سراسر جهان محبوب بود. حریف دیگر، وایبر بود که ده ها میلیون کاربر در بیشتر کشورها به ویژه در ایران و روسیه داشت. علاوه براینا، چندین پیام رسان محلی مثل هایک هندوستان، اون چت چین و لاین ژاپن هم درحالِ تکامل بودن. بااین حال، تلگرام با سرعت شگفت آوری در سراسر جهان محبوب شد. اگه به موفقیت تون ایمان نداشته باشین، اگه ندانید رقبایتان چی رو دراختیار ندارن، هیچوقت به موفقیت نمی رسین. پس محصول و رقیبان تون رو خوب بشناسین و چیزی رو تولید کنین که بالاتر از یک جانشین صِرف باشه.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   راهنمای ترسیم نقشه ذهنی "- قسمت 2

پاول دورف فقط خودشه و با هیچکی مقایسه کردنی نیس

راز موفقیت پاول دورف موسس تلگرام و دلایل محبوبیت این اپلیکیشن "- قسمت 2 آرایش ، زیبایی و مدل لباس

تردیدی نیس که پاول دورف نماینده ی اصیل کارآفرینی در بخش ی فناوریه که رسالتش تغییر جهانه. اگه قراره اونو با زاکربرگ مقایسه کنیم، اصطلاح «زاکربرگِ روسیه» کمی نادرست به نظر می رسه. اگه این مقایسه ازنظر نوع زندگی باشه، اونو بسیار ساده انگارانه توضیح کرده؛ اما اگه ازنظر موفقیت تجاری باشه، بیش ازحد بزرگ نمایی کرده. این اصطلاح اصلا نمیتونه حقیقت واقعی دستاوردهای شخصی پاول دورف رو نشون بده.