درمورد اون مشاهده کنین. مثلا کلیک روی نام کشور آمریکا در قسمت Countries گزارش کامل موقعیت جغرافیایی بازدیدکنندگان ایالتای مختلف آمریکا رو می بینین.

راهنمای گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) واسه مبتدیان و سوالات عادی درباره اون - قسمت 2 آرایش ، زیبایی و مدل لباس

در نمای بالا می تونین تعداد بازدیدکنندگان هر ایالت رو مشاهده کنین. با حرکت به طرف پایین و بررسی هر ستون، به اطلاعات بیشتری درمورد معیارهای مختلف به دست میارید.

راهنمای گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) واسه مبتدیان و سوالات عادی درباره اون - قسمت 2 آرایش ، زیبایی و مدل لباس

با کلیک روی نام هر ایالت نام شهرهای اون ایالت و بازدیدکنندگان اون شهرها هم نشون داده می شه. هرجا که علامت سؤال (؟) رو در کنار موردی مشاهده کردین، می تونین واسه کسب اطلاعات بیشتر روی اون کلیک کنین. هرچه بیشتر با گوگل آنالیتیکس کار کنین، اطلاعات جالب تری در مورد سایت خود به دست میارید.

شکلای مختلف گزارشای Google Analytics

در این قسمت مروری سریع بر شکلای مختلف گزارشای استاندارد گوگل آنالیتیکس که در نوار طرف چپ قابل دسترسه، داریم.

راهنمای گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) واسه مبتدیان و سوالات عادی درباره اون - قسمت 2 آرایش ، زیبایی و مدل لباس

تموم گزارشات موجود در تصویر بالا در یکی از دسته های زیر قرار می گیرن.

گزارشای بازدیدکنندگان

این گزارشا همه چیز رو در مورد بازدیدکنندگان سایت به شما میگن. در این گزارشات می تونین از سن و جنسیت (Demographics) و علاقه مندیای عمومی (interests)، ملی بودن (Geo > Location) زبون (Geo > Language)، میزان مشاهده ی سایت به وسیله مخاطب (Behavior) و تکنولوژیای مورد استفاده ی مخاطبان واسه مشاهده ی سایت (Technology and Mobile)، خبردار شین.

گزارشای اکتسابی

این گزارشا نشون میدن که بازدیدکنندگان از چه طریقی به سایت شما هدایت می شن (تموم ترافیکا به سایت شما). شما می تونین ترافیکا رو طبق دسته بندیای اصلی (All Traffic > Channels) و منابع اختصاصی (All Traffic > Source/Medium) مشاهده کنین.

شما می تونین همه چیز رو در مورد ترافیکایی هدایت شده از شبکه های اجتماعی بدونین (Social). شما می تونین با اتصال گوگل آنالیتیکس به AdWords (سیستم تبلیغاتی گوگل) از کمپینای PPC ( کلیکی) خبردار شین و یا با استفاده از Google Webmaster/ Search console ترافیکایی رو که ازطریق موتورهای جستجو وارد سایت شما می شن، شناسایی کنین(بهینه سازی موتور جستجو).

گزارشای رفتاری

این مورد شما رو در جهت شناسایی محتوای سایت کمک می کنه. صفحات اصلی سایت ازطریق (Site Content > All Pages)، صفحات ورودی اصلی یعنی صفحاتی که کاربران از اون صفحه وارد سایت می شن، ازطریق (Site Content > Landing Pages) و صفحات اصلی خروجی ازطریق (Site Content > Exit Pages) میشه دیدشون.

اگه Site Search رو فعال کرده باشین، واسه مشاهده ی عبارتای جستجو شده به راه (Site Search > Search Terms) و واسه مشاهده ی صفحاتی که جستجو در اونا انجام شده به راه (Site Search > Pages) مراجعه کنین.

می تونین سرعت بارگذاری سایت رو ازطریق (Site Speed) و پیشنهادهای گوگل واسه افزایش سرعت سایت خود رو ازطریق (Site Speed > Speed Suggestions) توجه کنین.

تبدیلا Conversions

اگه Goals رو در گوگل آنالیتیکس تنظیم کردین، می تونین تعداد تبدیل صفحات انجام شده در سایت خود رو از راه (Goals > Overview) و URLهایی که تبدیل روی اونا انجام شده رو از راه (Goals > Goal URLs ) مشاهده کنین. می تونین راه طی شده به وسیله مخاطب تا رسیدن به تبدیل رو از راه (Goals > Revers Goal Path) ببینین.

بیشتر جداول موجود در گزارشای استاندارد گوگل آنالیتیکس، داده های خاصی رو به تبدیلا (Conversions) اضافه می کنن. مثلا جهت مشاهده ی تعداد تبدیلای انجام شده واسه کاربران کالیفرنیا به گزارش Audience > Geo > Location مراجعه کنین. واسه مشاهده ی تعداد تبدیلای انجام شده به وسیله کاربران هدایت شده از فیسبوک به گزارش Acquisitions > All Traffic > Source/Medium report مراجعه کنین.

واسه مشاهده ی تعداد تبدیلای انجام شده به وسیله کاربرانی که در صفحات خاصی وارد سایت شدن، به گزارش Behavior > Site Content > Landing Pages مراجعه کنین.

راهنمای گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) واسه مبتدیان و سوالات عادی درباره اون - قسمت 2 آرایش ، زیبایی و مدل لباس

اگه بیشتر از یک هدف تعریف کردین، می تونین با کمک پنجره ی کشویی موجود در بالای داده ها، هدف موردنظرتان رو واسه نمایش انتخاب کنین یا اینکه تموم اهداف رو جهت نمایش انتخاب کنین.

ایمیلا و میانبرها

ممکنه به همه گزارشات موجود در گوگل آنالیتیکس نیاز نداشته باشین؛ پس بهتره که یه بار همه اونا رو به دقت بررسی کنین و از محتوای اونا مطلع شید. از بین تموم این گزارشات مواردی هستن که شما تمایل دارین همیشه از محتوای اون آشنایی، در این صورت می تونین از لینک Shortcut موجود در بالای گزارش استفاده کنین و به خاطر دسترسی سریع اون گزارش رو به لیست Shortcuts در نوار طرف چپ اضافه کنین.

راهنمای گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) واسه مبتدیان و سوالات عادی درباره اون - قسمت 2 آرایش ، زیبایی و مدل لباس

یا اینکه از گزینه Email استفاده کنین تا گزارشات منتخب در فاصله ها زمانی تعیین شده واسه شما یا بقیه اعضای تیم از راه پست الکترونیک ارسال شن.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   راهنمایی واسه برنامه ریزی راه شغلی؛ چیجوری در راهی درست قرار بگیریم؟ - قسمت 2

راهنمای گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) واسه مبتدیان و سوالات عادی درباره اون - قسمت 2 آرایش ، زیبایی و مدل لباس

با مراجعه منظم به منوی Admin، ستون View و کلیک بر Scheduled Email مطمئن شید که فقط همکاران شما به داده های سایت دسترسی دارن.

راهنمای گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) واسه مبتدیان و سوالات عادی درباره اون - قسمت 2 آرایش ، زیبایی و مدل لباس

جواب بعضی سؤالات عادی در مورد گوگل آنالیتیکس

درادامه به بعضی از سؤالاتی که ممکنه در مورد گوگل آنالیتیکس واسه شما پیش بیاد، جواب میدیم.

چیجوری داده های مستخرج از گوگل آنالیتیکس رو با بقیه به اشتراک بذاریم؟

واسه اشترک گذاری داده ها نباید اطلاعات حساب کاربری گوگل آنالیتیکس خود رو در اختیار بقیه بذارین. به این منظور در منوی Admin و در هر کدوم از ستونای Account و Property (سایت) و View روی گزینه User Management کلیک کنین.

راهنمای گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) واسه مبتدیان و سوالات عادی درباره اون - قسمت 2 آرایش ، زیبایی و مدل لباس

در این قسمت میتونین تا ایمیل افرادی که مایل هستین از داده های سایت مطلع شن و سطح دسترسی و اختیارات اونا رو مشخص کنین.

راهنمای گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) واسه مبتدیان و سوالات عادی درباره اون - قسمت 2 آرایش ، زیبایی و مدل لباس

تعداد سایتام زیاده و بررسی هر روزه ی گزارشات گوگل آنالیتیکسِ تک تک سایتا خسته کننده س. چیکار باید کرد؟

وارد صفحه Home در گوگل آنالیتیکس شید. در این صفحه لیست تموم سایتا و مروری بر متریکای اصلی مثل جلسات، زمان متوسط جلسات، میزان پرش، و میزان تبدیل هست.

راهنمای گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) واسه مبتدیان و سوالات عادی درباره اون - قسمت 2 آرایش ، زیبایی و مدل لباس

گوگل آنالیتک بیشتر از ۹۰ کلیدواژه ی اصلی رو به شکل Not provided نشون می ده. واسه دسترسی به این اطلاعات چیکار باید کرد؟

گوگل با این روش سعی در حفظ حریم شخصی کاربران موتورهای جستجو داره و کلیدواژهایی رو که کاربر با جستجوی اونا، به سایت شما هدایت می شه، نمایش نمی ده. ابزارهایی مثل google webmaster tools (رایگان)، Authority lab’s now provided reports (پولی) و Hittail (پولی)، می تونن در نمایش بعضی از این کلیدواژها به شما کمک کنن.

راهنمای گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) واسه مبتدیان و سوالات عادی درباره اون - قسمت 2 آرایش ، زیبایی و مدل لباس

راهنمای گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) واسه مبتدیان و سوالات عادی درباره اون - قسمت 2 آرایش ، زیبایی و مدل لباس

گرچه که این کلیدواژها به همراه داده های گوگل آنالیتیکس نشون داده نمی شن، اما به شما این سرنخ رو میدن که کاربران عموما با جستجوی کدوم کلیدواژها به سایت شما هدایت شدن.

چیجوری باید از Custom Report ،Dashboards و Segments استفاده کنم؟

اگه مطالب مقدماتی فوق رو خوب یاد گرفتین و آماده ی یادگیری سطح بالاتری از گوگل آنالیتیکس هستین، Custom Reports ،Dashboards و Segments در سطح بعدی قرار دارن.

Custom Reports یا گزارشات سفارشی سازی شده (در منوی Customization در بالای صفحه) به شما کمک می کنه تا گزارشایی بسازین که مثل گزارشای استاندارد گوگل آنالیتیکس هستن و متریکای موجود در این گزارشات به وسیله خود شما تعیین می شن.

راهنمای گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) واسه مبتدیان و سوالات عادی درباره اون - قسمت 2 آرایش ، زیبایی و مدل لباس

Dashboards این امکان رو واسه شما جفت و جور میکنه که داده های گوگل آنالیتیکس رو به فرمت داشبورد توجه کنین و درقسمت بالایی نوار وسیله موجود درسمت چپ، به اونا دسترسی داشته باشین.

راهنمای گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) واسه مبتدیان و سوالات عادی درباره اون - قسمت 2 آرایش ، زیبایی و مدل لباس

با استفاده ازSegments می تونین تموم داده های گوگل آنالیتیکس رو طبق دسته بندیای مورد نظرتون مشاهده کنین، مثل تموم داده های گوگل آنالیتیکس واسه بازدیدکنندگانی که از کشور آمریکا هستن. از این گزینه می تونین واسه مقایسه داده هایی با دسته های مختلف هم کمک بگیرین مثلا مقایسه ترافیک کشور آمریکا با بریتانیا، ترافیک جستجو با ترافیک به دلیل شبکه های اجتماعی، ترافیک موبایل با ترافیک سیستمای رومیزی و … . امکان استفاده از گزینه Segments در تموم گزارشات هست.

راهنمای گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) واسه مبتدیان و سوالات عادی درباره اون - قسمت 2 آرایش ، زیبایی و مدل لباس

نکته مثبت درمورد سه امکان بالا اینه که احتیاجی ندارین تا از صفر به ایجاد اونا بدین؛ چون که نسخه های از پیش تهیه شده ی Dashboards ،Segments و Custom Reports در Google Solutions Gallery موجوده.

راهنمای گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) واسه مبتدیان و سوالات عادی درباره اون - قسمت 2 آرایش ، زیبایی و مدل لباس

در Google Solutions Gallery گزارشات سفارشی سازی شده، داشبورد و دسته بندیای زیادی هست که شما می تونین با توجه به نیازای خود اونا رو تغییر بدین. واسه ویرایش Custom Reports از گزینه Edit در بالای صفحه استفاده کنین.

راهنمای گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) واسه مبتدیان و سوالات عادی درباره اون - قسمت 2 آرایش ، زیبایی و مدل لباس

واسه ویرایش داشبوردها از گزینه Add widgets یا customize Dashboards در بالای صفحه استفاده کنین.

راهنمای گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) واسه مبتدیان و سوالات عادی درباره اون - قسمت 2 آرایش ، زیبایی و مدل لباس

واسه ویرایش Segments روی کلید Actions در مقابل اون سگمنت کلیک و Edit رو انتخاب کنین.

راهنمای گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) واسه مبتدیان و سوالات عادی درباره اون - قسمت 2 آرایش ، زیبایی و مدل لباس

یا اینکه بعد اضافه کردن سگمنت به گزارش خود در منوی کشویی موجود در قسمت بالا و طرف راست، گزینه Edit رو انتخاب کنین.

راهنمای گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) واسه مبتدیان و سوالات عادی درباره اون - قسمت 2 آرایش ، زیبایی و مدل لباس

کم کم و با تمرین بیشتر، درک بهتری از نحوه ی کار امکانات موجود در گوگل آنالیتیکس بدست میارید و سناریوهای حرفه ای تری رو روی داده های سایت، پیاده می کنین.