ژه ماهی آبای سرد مثل: سالمون، تُن، هالیبوت، قزل آلا، ماهی خال مخالی، ساردین و شاه ماهی.

  • اگه طرف دار غذاها و فرآوردهای دریایی نیستین، از بقیه منابع امگا۳ مثل گردو، کدوحلوایی، تخم کتان آسیاب شده، لوبیا قرمز و چیتی، بروکلی، اسفناج، سویا و اگه اتفاقا در دسترس تون بود، از جلبک دریایی استفاده کنین.
  • از خوردن اسیدهای اشباع شده و مواد پرکالری دوری کنین، مثلا دور بستنی، گوشت قرمز، شیر پرچرب، کره و خامه رو خط بکشین. این مواد اثرات بدی بر حافظه تون دارن و باعث نابودی عقل می شن.
  • تا می تونین میوه و سبزی استفاده کنین. این مواد پر از آنتی اکسیدان هستن. به ویژه میوه ها و سبزیجات رنگی، منابع خوبی واسه تقویت حافظه و مغز هستن.
  • چای سبز بخورین. چای سبز شامل آنتی اکسیدانی به نام «پلی فنول» است که از تخریب سلولای مغزی جلوگیری می کنه. علاوه براین، به سلامت حافظه هم کمک می کنه و مراحل پیری رو کنه می سازه.
  • ۸. تشخیص و درمون مشکلات سلامتی

    بعضی وقتا اختلالی در حافظه ایجاد می شه که باید دلیل اونو در مشکلات احتمالی سلامت خود جست وجو کنین. لازمه در این مواقع، سبک زندگی خود رو بررسی کنین. فقط فراموشی و نابودی عقل موجب اثرات منفی بر حافظه نمی شن؛ مریضیای دیگر و بعضی داروها هم اثراتی منفی بر حافظه دارن:

    • مریضیای قلبی عروقی و مشکلات اونا مثل افزایش میزان کلسترول و فشار خون ممکنه باعث مشکلایی در کارکرد مغز و حافظه شن.
    • تحقیقات نشون می ده افرادِ گرفتار به دیابت بیشتر از بقیه به مشکلات حافظه گرفتار می شن و تواناییای شناختی شون بیشتر از بقیه کاهش پیدا میکنه.
    • برهم خوردن تعادل هورمونی هم ممکنه موجب کاهش توانایی حافظه شه. مثلا، زنان یائسه با کم شدن سطح استروژن در بدن شون، کمی دچار کاهش سطح حافظه می شن. این مسئله در مردها با کم شدن سطح تستسترون رخ می ده. نوسانات تیروئید هم باعث مشکل در حافظه، گیجی و کندی در تفکر می شه.
    • خیلی از داروهای بدون نسخه، مثل داروهای سرماخوردگی یا ضدحساسیت یا ضدافسردگی باعث بروز مشکلاتی در حافظه می شن. پس باید در مصرف داروها خیلی دقت به خرج بدین و حتما با دکتر خود مشورت کنین.

    ۹. قدمای عملی واسه تقویت حافظه و یادگیری

    راههای تقویت حافظه؛ راهکارهایی که کمک می کنه به جنگ فراموشی برید - قسمت 2 آرایش ، زیبایی و مدل لباس

    • توجه کنین: اگه چیزی رو یاد نگیرید، نمی تونین اونو به خاطر بسپارید، پس تمرکز و توجه کنین. اگه در توجه و تمرکز مشکل دارین، از رمزگذاری در یادگیری کمک بگیرین. تنها ۸ ثانیه زمان واسه واردکردن اطلاعات به مغز نیازه. اگه خیلی راحت دچار حواس پرتی میشید، بهتره در مکانی آروم به یادگیری بدین.
    • حواس مختلف خود رو درگیر کنین: سعی کنین حسای مختلف خود رو در یادگیری وارد کنین، مثلا مطالب رو به بوها، بافتا، طعما و رنگای مختلف ترجمه کنین. با درگیرشدن و آمیزش حسای مختلف در بین یادگیری، اطلاعات آویزه ی گوش تون می شن و در مغز موندگاری پیدا می کنن. مثلا حتی اگه روش یادگیری تون دیداریه، سعی کنین مطالب رو بلند بخونین. باریتم خوندن هم، اثر فوق العاده ای در یادگیری مطالب داره.
    • بین اطلاعات قدیم و جدید پل بزنین: سعی کنین بین دانسته های قبلی و درسای فعلی تون رابطه برقرار کنین. این رابطه ممکنه شامل یادگیری مطالب جدید برپایه ی دانسته های قبلی باشه یا حتی شامل یافتن و به خاطرسپردن نشانی فرد یا مکانی تازه برحسب شناخت شما از اون نشانی در گذشته باشه.
    • واسه مطالب سخت و پیچیده،بر روشای پایه ای تمرکز کنین: به جای به خاطرسپاری جزئیات، بهتره مطالب تازه رو به زبون خود واسه شخصی دیگر توضیح بدین.
    • یاد گرفته های تازه رو تمرین کنین: وقتی چیز تازه ای یاد می گیرین، همون روز اونو تمرین کنین و به بررسی و تحقیق درباره اون بدین. این کار باعث می شه مطالب و اطلاعات جدید در مغز شما موندگار شن.
    • از یادیار استفاده کنین: یادیارها عبارت ان از شگردهایی واسه یادسپاری که تنها به تکرار مطالب اکتفا نمی کنن، بلکه با ایجاد رابطه بین مفاهیم تازه و اطلاعات قبلیِ موجود در مغز که خیلی راحت یادآوری می شن (تصاویر، ریتم، آهنگ و…)، در به خاطرسپاری و یادآوری مطالب کمک می کنن.

    نمونه ای از یادیارها:

    • تصاویر دیداری:

    واسه یادگیری مطلبی تازه، می تونین بین اون و تصویری به ویژه رابطه بسازین. اگه تصویر انتخابی تون رنگی، ۳بعدی، مثبت و جذاب باشه، بیشتر به شما کمک می کنن. مثلا واسه اینکه نام فردی به اسم «رزا پارک» تو ذهن تون بمونه، می تونین زنی رو در پارکی پر از رزهای قشنگ تصور کنین.

    این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   خدمات کفسابی،سنگسابی،نماشویی،نانوساب،رزین ساب،پیچ و رولپلاک سنگ نما در تهران کرج و...

    • سرنام:

    واسه به خاطرسپردن عبارت ها می تونین شروع کلمات موجود در اونا رو جدا کرده و به هم بچسبونید و واسه خود رمز بسازین. مثلا واسه حفظ کردن عبارت «گرداب لاما در مرکز نایروبی» می تونین حروف اول هر کلمه رو جدا کنین: گ-ل-م-ن، بعد با حروف ساده عبارتی رمزی بسازین: «گل من» که حروف اون نماینده ی کلمات موجود در عبارته.

    • اول حروف و کلمات موجود در جمله:

    واسه به خاطرسپردن کلمات موجود در جمله یا عبارت می تونین حروف ساده واژهای موجود رو جدا کنین و اونا رو به عنوان رمز به خاطر بسپارید. مثلا در عبارت «دولتای فرومانده در جست وجوی ساختارشناسی» می تونین حروف : د-ف-ج-س رو به عنوان رمزی واسه به خاطرسپاری به ذهن وارد کنین.

    • ریتم و آهنگ:

    ریتم و آهنگ در یادگیری مطالبِ تکراری و سخت به کمک شما بین، مثلا واسه اینکه روش جمع عدد درست با کسر رو حفظ کنین، می تونین بگید: «عدد درست رو در مخرج کسر ضرب می کنیم با صورتش جمع می کنیم.»

    • تقطیع اعداد و اطلاعات:

    واسه به خاطرسپردن اعداد و ارقامی طولانی مثل شماره تلفنا، می تونین اونا رو به قطعات کوچیک تر تقسیم کنین. مثلا شماره ملی ۰۳۴۲۷۴۵۳۷۶۸ رو به قطعات کوچیک تر تقسیم و حفظ کنین: ۰۳۴، ۲۷۴، ۵۳، ۷۶۸.

    • اختصاص تصویر مکانی خاص:

    واسه اینکه اطلاعاتی با گزینه های مختلف رو به خاطر بسپارید، می تونین به هر کدوم از این عناوین و گزینه ها مکانی خاص اختصاص بدین تا اونا رو بهتر به خاطر بیارین. مثلا واسه اینکه فهرست خریدتان رو در یاد داشته باشین، با خود بگید: موزها در آشپزخانه، تخم مرغا روی مبل و… .

    پیشنهادایی واسه تقویت حافظه و ذهن

    تکرار

    تکرارکردن روشی بسیار مفید واسه یادگیری و تقویت حافظهه. مغز به روش ها و مطالب تازه هم واکنشای مثبتی نشون می ده. پس می تونین واسه تکرار مطالب و یادگیری بهتر اونا، از روشای جور واجور استفاده کنین. بعضی روشای تکرار ازاین قرارند:

    • یادداشت ورداری
    • تکرار واژه ای که تازه یاد گرفتین
    • تکرار و داستان دوباره ی چیزی که تازه یاد گرفتین

    نظم

    نظم به یادگیری بهتر کمک می کنه. می تونین به کمک امکانات برنامه ریزی و تقویم موجود در تلفنای هوشمند، فعالیتا و قرارهای مختلف تون رو منظم کنین و با قیدکردن فعالیتای مختلف در تقویم و برنامه، از فراموش کردن اونا جلوگیری کنین.

    راههای تقویت حافظه؛ راهکارهایی که کمک می کنه به جنگ فراموشی برید - قسمت 2 آرایش ، زیبایی و مدل لباس

    • گفت وگوها، افکار و تجربه هاتون رو بنویسین.
    • برنامه های قبلی خود رو هنگام شام یا صبحانه مرور کنین.
    • اگه به جای تقویمِ گوشی موبایل از نسخه کاغدی استفاده می کنین، سعی کنین اونو جلوی چشم بذارین و همراه تون داشته باشین.

    تجسم کردن

    واسه اینکه اسما و افراد رو در خاطر خود حفظ کنین، می تونین با اختصاص دادن تصویری از اونا، تو ذهن و حافظه ی خود جایی واسه شون دست وپا کنین.

    • مثلا واسه اینکه یادتون باشه نام همکار جدیدتون «شکوفه» است، می تونین تصویر اونو در کنار درختی پرشکوفه به ذهن بسپارید و درواقع اونو تصور کنین.

    نشونه گذاری

    اگه در به خاطرسپردن کارا و فعالیتای لازم فراموش کارید، باید از روش نشونه گذاری کمک بگیرین.

    • مثلا واسه اینکه یادتون نرود واسه نمایش یا تئاتری که دوست دارین، بلیت تهیه کنین، می تونین تکه ای از آگهی تبلیغاتی اونو جدا کرده و جایی جلوی چشم تون بذارین.
    • یا مثلا از هشداردهندهای موبایل یا اجاق گاز آشپزخانه استفاده کنین. تایمر این هشداردهندها، درست زمانی که باید کاری انجام بدین، زنگ میزنن و با این زنگ به شما یادآوری می کنن که باید سراغ کاری برید.

    گروه بندی

    اگه قراره فهرستی بلندبالا از چیزای مختلف رو حفظ کنین، بهتره اونا رو در گروه های ۳ تا ۵تایی تقسیم بندی کنین تا بهتر در یادتون بمونن.

    • مثلا واسه خفظ کردن فهرست خریدی طولانی می تونین گروه بندیایی طبق جنس و نوع مواد داشته باشین: مواد فریزری، مواد کنسروی و… .

    منبع : helpguide