دکتر «الوا دالتون»، که دکتر عمومی مرکز پزشکی استیلورگان در دوبلینه، در این باره می گه:

۱. وزن متعادلی داشته باشین

راز سلامتی چیه؛ کارشناسان در این باره چه میگن؟  آموزشی

چاقی باعث افزایش فشار خون می شه و این خطر بروز سکتهای مغزی و خیلی از سرطانا رو افزایش می ده. جدا از اینکه این چاقی می تونه باعث زیاد علائم مریضی آسم شه و مشکلات مفصلی مثل مریضی آرتروز رو افزایش می ده. رژیم غذایی سالم باید شامل مقدار زیادی میوه ، سبزیجات، مرغ، ماهی، غلات کامل و سبوس دار باشه. در مقابل باید تا حد امکان مصرف شکر، چربیای ناسالم، گوشت قرمز، نمک و نوشیدنیای الکلی رو کم کنین.

۲. روزی نیم ساعت تمرینات هوازی داشته باشین

راز سلامتی چیه؛ کارشناسان در این باره چه میگن؟  آموزشی

ورزش، فشار و قند خون رو کم می کنه، پس خطر بروز مریضیای قلبی و سکتهای مغزی هم به دنبال اون کاهش پیدا می کنه. ورزش باعث آزاد شدن «اندروفینا» در بدن می شه. این هورمونا مُسکن طبیعی بدن هستن و احتمال بروز نگرانی و افسردگیا رو تا ۴۰ درصد کاهش میدن. تحقیقات نشون می ده مهم ترین عامل مرخصیای استعلاجی، استرس و مشکلات روانی کارکنانه.

۳. بهبود قدرت عضلات و افزایش انعطاف پذیری

دومین عامل مرخصی استعلاجی درد پشته. بیشتر این مشکلات به دلیل زندگی کم جنب و جوش و به دنبال اون ضعف عضلات پشت و باسنه. شما می تونین با انجام ورزش پیلاتس، یوگا، تای چی یا دو دقیقه چمباتمه زدن در روز این عضلات رو تقویت کنین

۴. روزانه ۱۵ دقیقه پوست تون رو در خطر نور خورشید بذارین

راز سلامتی چیه؛ کارشناسان در این باره چه میگن؟  آموزشی

در نیمکره ی شمالی واسه تأمین ویتامین D باید پوست خود رو در خطر نور خورشید بذارین. مراقب باشین این کار موجب سوختگی پوست نشه. صبح و غروب بهترین زمانا واسه استفاده از نور خورشیده. از کرمای ضد آفتاب استفاده نکنین. مشکلاتی مثل شیشه مانع عبور پرتوهایی می شه که در ایجاد ویتامین D نقش دارن.

ویتامین D در استواری استخوانا نقش داره و می تونه از شروع آرتروز جلوگیری کنه. دلایل جدید به دست اومده نشون می ده ویتامین D با تقویت دستگاه ایمنی، خطر دچار شدن به سرطانا، مریضیای قلبی و ام اس رو کم می کنه و باعث تقویت روحیه ی فرد می شه.

۵. سیگار نکشید

نکشیدن سیگار خطر دچار شدن به شکلای مختلف مریضیا مثل مریضیای قلبی، سکته ی مغزی و سرطانا رو کم می کنه.

دکتر «ری ولی»، رئیس کمیته ی پزشکان عمومی سازمان پزشکی ایرلند هم می گه:

۱. رژیم غذایی، وزن و فعالیت فیزیکی

رژیم غذایی مهم ترین عامل واسه داشتن وزن مناسب و سلامته. غذا نقش مهمی در سلامت شما داره؛ پس باید در مورد غذا بیشتر بدونین. بهتره واسه صبحانه از غلات کامل و فرآوردهای اون (آردهای تیره و نونای تولیدی از آردهای کامل و سبوس دار) استفاده کنین. مصرف زیاد چربیای اشباع شده می تونه باعث افزایش کلسترول خون شه. این باعث افزایش خطر مریضیای قلبی می شه. غذاهای پر از شکر و نوشیدنیای الکلی با داشتن انرژی بالا می تونه باعث اضافه وزن شما شه. این مواد غذایی می تونن باعث پوسیدگی دندان شن، به ویژه اگه همراه با وعدهای غذایی مصرف شن. حتما روزی ۵ نوبت میوه و سبزیجات بخورین.

۲. بیشتر آب بخورین

راز سلامتی چیه؛ کارشناسان در این باره چه میگن؟  آموزشی

یک نشونه خوب که به کمک اون می فهمید به اندازه کافی آب مصرف کردین، رنگ ادرارتانه. اگه به اندازه کافی آب استفاده کنین، رنگ ادرارتان شفاف تر (بی رنگ) می شه. می تونین همراه با وعدهای غذایی یک لیوان آب استفاده کنین. اگه به همراه خونواده وعده غذایی خود رو میل می کنین، یک پارچ آب سر سفره بیارین. اتحادیه ی امنیت غذایی اروپا پیشنهاد می کنه زنان روزانه ۱/۶ لیتر و مردها ۲ لیتر مایعات مصرف کنن. این مقدار برابر ۸ لیوان ۲۰۰ میلی لیتری واسه زنان و ۱۰ لیوان واسه مردانه. کم آبی بدن می تونه موجب احساس خستگی، سردرد، یبوست و خیلی از مریضیای دیگر شه.

راز سلامتی چیه؛ کارشناسان در این باره چه میگن؟  آموزشی

۳. از مصرف نوشیدنیای الکلی دوری کنین

راز سلامتی چیه؛ کارشناسان در این باره چه میگن؟  آموزشی

مصرف ۵ وعده (تقریبا ۵۰۰ میلی لیتر در هر وعده) آبجوی کم الکل در هفته باعث تولید ۴۴۲۰۰ کیلوکالری در سال می شه. این مقدار کالری برابر خوردن ۲۲۱ عدد دوناته. الکل با تولید ۷ کیلوکالری به ازای هر گرم، کالری بالایی تولید می کنه. بیشتر این کالریِ اضافه در آخر به شکل چربی در ناحیه کمر و پهلوی ما ذخیره می شه.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   راز موفقیت آدمای بزرگ چیه؟ 

۴. فشار خون خود رو کنترل کنین

راز سلامتی چیه؛ کارشناسان در این باره چه میگن؟  آموزشی

فشار خون بالا معمولا علائم خاصی نداره و بخاطر این بهش «قاتل خاموش» هم گفته می شه. تشخیص و کنترل فشار خون بالا کار آسانیه و در بیشتر موارد میشه خیلی راحت اونو کنترل کرد. فشار خون بالا می تونه باعث سکتهای مغزی، مریضیای قلبی و جنون شه.

۵. شبا به اندازه کافی بخوابید

راز سلامتی چیه؛ کارشناسان در این باره چه میگن؟  آموزشی

بیشتر بزرگسالان سالم به ۷ تا ۹ ساعت خواب شبونه نیاز دارن. خواب کافی و مناسب روی سلامتی، رابطه تون با بقیه و وضعیت شغلی تون اثر مثبتی بر جای می ذاره. حتما روال خوب و منظمی واسه خواب خود داشته باشین و مراحل زیر رو انجام بدین:

  • در ساعات مشخصی بخوابید. بدن ما عاشق روال منظم خوابه؛
  • روزها در یک ساعت مشخص بیدار شید، حتی در روزهای تعطیل؛
  • کم خوابی خود رو به جای خوابیدن طولانی تر، با چرت زدن جبران کنین؛
  • بیشتر از حد چرت نزنید، چون این کار می تونه موجب بی خوابی در شب هنگام شه؛
  • در مقابل احساس خواب آلودگی بعد از شام مقاومت کنین. اگه شبا خیلی زود بخوابید، شاید نیمهای شب از خواب بیدار میشید و نمی تونین دوباره به خواب برید.

دکتر «کارنا هنلی»، دکتر عمومی و استاد دانشگاه هم باور داره که:

۱. جدا از اینکه تمرینات ورزشی، تمرینات کششی هم انجام بدین

راز سلامتی چیه؛ کارشناسان در این باره چه میگن؟  آموزشی

اخیرا مردم بیشتر به ورزش اهمیت میدن. اونا فعالیتایی مثل پیاده روی، دوچرخه سواری و دویدن رو در برنامه روزانه خود گذاشته ان، ولی چیزی که در این بین خیلی بهش توجه نشده، تمرینات کششیه. با تمرینات کششی منظم می تونین تا حد خیلی از آرتروز، مشکلات گردن، ستون فقرات و کمر پیشگیری کنین. ورزش پیلاتس، یوگا، تای چی، شنا و هر گونه فعالیتی که باعث حرکت مفاصل در دامنه ی حرکتی شه، مفیده. اگه مریضی، جراحت یا آرتروز دارین، پیش از ورزش با دکتر مشورت کنین.

۲. میوه ها و سبزیجات رو در رژیم غذایی خود بذارین

راز سلامتی چیه؛ کارشناسان در این باره چه میگن؟  آموزشی

شاید پیشنهادایی مثل مصرف چربی، شکر، نمک، کلسترول و گوشت قرمزِ کمتر و در مقابل مصرف مقدار زیادی فیبر رو شنیدین. چیزی که نباید هیچوقت از یاد ببرین، مصرف میوه ها و سبزیجاته. این بار که واسه خرید مواد غذایی به بازار می روید، سعی کنین مقدار میوه ها و سبزیجات بیشتر از بقیه مواد خوراکی باشه.

۳. بیشتر از چکاپ سلامتی روی سبک زندگی سالم تمرکز کنین

چندی پیش در هفته نامه ی BMJ (یکی از مشهورترین هفته نامهای پزشکی) مقاله ای با عنوان «چکاپ عمومی سلامت کارایی نداره» به چاپ رسید. نمیشه آزمونای عمومی سلامت رو رد کرد، ولی باید بیشتر روی داشتن سبک زندگی سالم و عادات سالم تمرکز کنین.

۴. امتیازات ترک سیگار شاید بیشتر از تصور شماس

راز سلامتی چیه؛ کارشناسان در این باره چه میگن؟  آموزشی

زمانی که مصرف سیگار رو متوقف کنین، پس از دو سال خطر بروز مشکلات قلبی عروقی در شما مثل فردی هستش که هیچوقت سیگار نکشیدهه. اگه بتونین قبل از ۴۰ سالگی سیگار رو ترک کنین، احتمال مرگ تون بر اثر مصرف سیگار به طور زیادی کاهش پیدا میکنه. ترک سیگار کار بسیار سختیه، ولی واسه این کار می تونین تحقیق و راه های مختلفی رو امتحان کنین. می تونین زمانی که هوس سیگار کشیدن در شما زیاد شد، نفس عمیق بکشین، آب بخورین و به روشی حواس خود رو پرت کنین.

۵. تمرینات ورزشی کارکرد تموم دستگاه های بدن رو بهتر کنه

اگه جدا از اینکه اثرات فیزیکی می خواید از اثرات روانی ورزش هم بهره مند شید، بهتره بیرون از خونه و در فضای آزاد ورزش کنین. دکتر خوب کویل مشاور گسترش سلامتی می گه:

«اگه می شد ورزش رو به شکل قُرصی در آورد، یکی از مفیدترین قرصایی می شد که تا حالا ساخته شده.»

منبع : irishtimes

دسته‌ها: آموزشی

دیدگاهتان را بنویسید