کسب و کارای موفق چه چیزایی دارن که بقیه ندارن؟ همه چیز به مدیریت مربوط می شه یا مسائل دیگری هم در این رابطه دخالت دارن؟ در این مقاله می خواهیم پرده از راز موفقیت کسب و کارای کوچیک برداریم.

 

۴ راز موفقیت کسب و کارای کوچیک

سیستم مدیریت کار و کاسبی در آمریکا در سراسر جهان تشویق می شه و خیلی از کشورها سعی در تقلید از اون دارن. دو ویژگی برجسته ی این سیستم اشتیاق واسه ساختن آینده ای بهتر و تمایل به تغییر طبق رسیدن بهش هدف هستن. هیچ جامعه ای به این اندازه در ایجاد کسب و کارای جدید جرئت و جسارت نداره. ما بعضی وقتا اونقدر غرق در ایده ها و افکار خودمون میشیم که فراموش می کنیم باید اصولی ساده رو از بقیه بیاموزیم و چی مهم تر از آموختن اصول مدیریت از بزرگ ترین و موفق ترین شرکتای جهانه.

خیلی از کارآفرینان حتی بدون آموزش دیدن، از نظر فنی در مورد ی فعالیت خود متخصص هستن و اصول مدیریتی رو هم خوب می شناسن. اینجا منظور ما از «مدیریت»، بخشی از کسب و کاره که به تخصصای فنی مربوط نمی شه، بلکه بیشتر به فعالیتای پشت صحنه می پردازه. دلیل ناموفق بودن کسب و کارای کوچیک، در همون سالای ساده، نبود مدیریت صحیحه. دلیل ناموفق بودن اونا ضعف در اجناس یا خدمات نیس، بلکه به نبود مدیریت درست در پشت صحنه مربوط می شه.

به محض اینکه کسب و کاری رشد کرد و به سطح خاصی رسید، تکنیکای مدیریتی باید تغییر کنه، وگرنه کار و کاسبی مورد نظر با مشکل روبرو میشه. این سطح واسه خیلی از کسب و کارای کوچیک داشتن حدود ۵ تا ۱۵ کارمند و فروش هرساله ی ۱ تا ۳ میلیارد تومانه. بعضی وقتا این مبلغ بیشتر و بعضی وقتا هم کمتره، با این حال، وقتی کسب و کارای کوچیک به این مرحله می رسن، صاحب اون کار و کاسبی باید تغییر کنه و به جای مدیریت اجناس، مدیریت آدما رو بر عهده بگیره و از متخصص فنی به متفکر راهبردی تبدیل شه. این یعنی ایجاد تغییر در خیلی از عادات و همه میدونیم این کار آسون نیس، اما اگه مدیر نتونه رشد کنه، باید شاهد نبود موفقیت در کار و کاسبی کوچیک خود باشه.

کسب و کارای موفق چه فرقی با کسب و کارایی ناموفق دارن؟

راز موفقیت کسب و کارای کوچیک چیه؟  آموزشی

مهم ترین امتیاز اونا نسبت به کسب و کارای ناموفق اینه که مدیران شون خصوصیات فردی خود رو به هدف پیشرفت در کسب و کارشون تغییر داده و بهبود بخشیده ان. در کل، اونا نگاه مثبتی به کسب و کارشون و زندگی در معنای کلی اون دارن.

بیست سال دیگر از کارایی که در زندگی انجام نداده اید بیشتر پشیمون میشید تا از کارایی که انجام دادین. پس بادبانا رو بکشین و از بندر امن دور شید. کشتی خود رو به دل باد بسپارید تا سرزمینای جدید کشف کنین و رؤیاا در سر بپرورانید.

– مارک تواین

 

 

موفقیت در کسب و کارای کوچیک به دلیل ثابت قدم بودن مدیران آنهاست.

اگه بدون کار و سعی به دنبال موفقیت می گردین، به فرهنگ لغات مراجعه کنین.

– ماری بی. اسمیت

 

 

اونا مدیران صبوری هستن.

کارآفرینان موفق افرادی هستن که بین مانع و فرصت فرقی قائل نمی شن، بلکه از هر دوی اونا به نفع خود استفاده می کنن.

– ویکتور کیام

 

 

اونا همت دارن.

خیلی از شکستای دنیا به این دلیله که افراد هنگام تسلیم شدن نمی دونستن چقدر به موفقیت نزدیک شده بودن.

– توماس ادیسون

 

 

دومین نکته اینه که صاحبان کسب و کارای موفق، از اول طرحی تجاری و راهبردی واسه کسب و کارشون طراحی می کنن که به روشنی معنی کار و کاسبی، رسالت و فلسفه اش رو توضیح می ده. در این سندِ نوشته شده، اونا اهداف شخصی رو در کنار اهداف تجاری تعیین می کنن و زمان مشخص و راه حلایی واسه رسیدن بهش اهداف در نظر می گیرن.

سومین راز موفقیت کسب و کارای کوچیک اینه که صاحبان اونا ساختاری سازمانی پیشرفت داده ان که مثل دستگاهی کار می کنه که خوب روغن کاری شده. این ساختار، به همراه همه سیاستا و روال هاش، تموم افرادی رو که نقشی در کار دارن، تشویق می کنه تا آخر سعی شون رو بکنن و واسه افرادی که کارشون رو به بهترین راه انجاممی دن پاداش در نظر میگیره و افرادی که رفتارهای مورد انتظار رو از خود نشون نمی دن، تنبیه می کنه. جایگاه ، وظایف و مسئولیتا مشخص و به افراد مورد نظر منتقل شدن و کارکرد اونا به طور منظم بررسی می شه. آموزش، برنامه های پیشرفت شغلی و طرحای مربوط به پاداشا به شکلی طراحی شده که همه افراد رو به بالاترین حد مشارکت تشویق می کنه. مدیران کسب و کارای موفق، کارمندان و شرکایشان رو ارزشمندترین دارایی خود می دونن.

راز موفقیت کسب و کارای کوچیک چیه؟  آموزشی

چهارمین و آخرین راز موفقیت کسب و کارای کوچیک، پیشرفت سیستمای پشتیبانی عملیاتیه. این سیستما می تونن مالی یا غیرمالی، دستی یا خودکار باشن و هدف اونا، پشتیبانی از همه فعالیتای سازمان و موثر کردن آنهاست. اگه این سیستما خوب طراحی شده باشن، می تونن مدیران رو از بار خیلی از فعالیتای روزانه خلاص کنن و به اونا زمان بیشتری واسه رسیدگی به طرحای راهبردی بدن. اطلاعات به دست اومده از این سیستمای ردیابی، اطلاعاتی لازم درباره فروش، نقدینگی و دیگر اطلاعات مالی هستن که به مدیران مربوطه واسه گرفتن بهترین تصمیمات در اسرع وقت کمک می کنن. اونا قبل اینکه خطری در سیستم دیده شه، به مدیران اخطارهای لازم رو میدن.

به طور خلاصه، چار راز موفقیت کسب و کارای کوچیک به توضیح زیر هستن:

۱. صاحبان کسب و کارای موفق، رفتارهای مثبت، تعهد، صبر و همت رو در خود ایجاد کردن.

۲. یک طرح تجاریِ درست و راهبردی هست.

۳. ساختاری سازمانی ایجاد شده که افراد رو تشویق می کنه آخر سعی شون رو در وظایف محوله ی خود بکنن.

۴. از سیستم پشتیبانی عملیاتی استفاده می شه که عملکردها رو ردیابی و مدیران ارشد رو از بار فعالیتای کوچیک روزانه خلاص می کنه، در حالی که اطلاعات مهمی واسه مدیریت درست کار و کاسبی در اختیارشون قرار می ده.

طرح تجاری موفق چیه؟

راز موفقیت کسب و کارای کوچیک چیه؟  آموزشی

کسب و کارای موفق در چارچوب برنامه ریزی شده ای فعالیت می کنن. طرح تجاری که به موفقیت در کسب و کارای کوچیک منجر می شه، معمولا واسه دو یا سه سال نوشته می شه. این طرح، رسالت شرکت رو در خدمات رسانی به مشتریانش توضیح می ده. نقاط قوت شرکت رو در تجارت و بازاریابی جدا سازی و بررسی می کنه. نقاط ضعف رو پیدا و راه های شکست دادن اونا رو شناسایی می کنه. بازار هدف و راه حلای قیمت گذاری رو مشخص می کنه. راه حلای همکاری یا مشارکت با دیگر کسب و کارا رو شناسایی می کنه که واسه رسیدن به موفقیت لازمن. این طرح دیگر موقعیتای لازم واسه سلامت و موفقیت در کسب و کارای کوچیک در بلندمدت رو هم خوب توضیح می ده.

راز موفقیت کسب و کارای کوچیک چیه؟  آموزشی

با داشتن طرح تجاری دقیق و حساب شده، شانس رسیدن به موفقیت در کسب و کارای کوچیک بسیار زیاده. بدون داشتن یک طرحی تجاری مؤثر، کار و کاسبی شما به طرف شکست پیش میره. یک ضرب المثل آمریکایی می گه: «شکست در برنامه ریزی به معنای برنامه ریزی واسه شکسته».

ساختار سازمانی چیه؟

راز موفقیت کسب و کارای کوچیک چیه؟  آموزشی

اجازه بدین اینجا نگاه دقیق تری به ساختار سازمانی بندازیم.

مهم ترین بلوکای سازنده ساختار سازمانی به توضیح زیر هستن:

  • نمودار سازمانی که کاربردهای اصلی عملیات سازمان رو به تصویر می کشه و ارتباطات بین این کاربردها رو گزارش می ده؛
  • توضیح وظایفِ مدیران، ناظران و کارکنان متخصص به همراه گزارشی دقیق از روابط و ملزومات ذهنی و جسمی مورد نیاز در انجام هر کار، مهارت، وظیفه و مسئولیت ، ضمنا ی استانداردای اجرایی هر کدوم از این کارهاست؛
  • فهرست وظایف و کارا واسه کارگران کارخانه یا بخشای تدارکات و خدمات که روابط بین اونا رو گزارش می ده و ملزومات ذهنی و جسمی، مهارت ها و مسئولیتای شغلی شون و استانداردهای اجرایی اونا رو مشخص می کنه؛
  • سیستم آزمایش کارکرد شغلی، کارکرد همه کارکنان رو بررسی و اونا رو به پیشرفت همیشگی تشویق می کنه؛
  • دستورالعملای اطلاعاتی شامل کتاب راهنمای کارکنان و راهنمای سیاستا و روالای کاری که مرزهای قابل قبول رو مشخص می کنه و انتظارات از کارکنان رو معرفی می کنه؛
  • سیستم پاداش واسه همه کارمندان که به اونا در ازای کارکرد خوب شون با در نظر گرفتن سهمی از سود شرکت پاداش می ده.
این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   راهنمای گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) واسه مبتدیان و سوالات عادی درباره اون 

وقتی همه اجزای سازمانی در جای خود قرار داشته باشن و به شکل روزانه مورد استفاده قرار بگیرن، سازمان از ساختار و هدف بهره مند هستش. کارمندان میدونن شرکت به کدوم طرف حرکت می کنه و دقیقا نقش خودشون رو در این حرکت خواهند شناخت. ایشان می دونن مرز رفتارهایی که از اونا انتظار میره چیه و در ازای کارکرد خوب شون پاداش دریافت می کنن.

سیستم پشتیبانی عملیاتی چیه؟

راز موفقیت کسب و کارای کوچیک چیه؟  آموزشی

آسونترین نوع سیستم، فرمیه مثل فرم خواسته استخدام یا اعتبار، مجوز برگشت محصول یا سند اجازه حمل و نقل. مثالای دیگر از سیستم شامل پیش بینی و مدیریت نقدینگی، برنامه بودجه، گزارش مغایرت و پخش پاداشا هستن. خیلی از این سیستما معمولا با روشای پشتیبانی کامپیوتری مثل مایکروسافت اکسل یا نرم افزارهای تخصصی دیگری همراه هستن.

یکی از مهم ترین سیستما واسه کسب و کارای کوچیک، سیستم حسابداریه که می تونه سیستم ساده ای مثل QuickBooks یا Peachtree باشه. این سیستمای ساده معمولا واسه کسب و کارای غیرتولیدی مناسب هستن که فعالیت شون در حد خرید و فروشه. اونا می تونن مشتریان، فروشنده ها، حسابای پرداختی و دریافتی رو خوب مدیریت کنن. در آخر، این توانایی رو دارن که گزارشای عالیِ مدیریتی تهیه کنن.

واسه کسب و کارایی که تولیدی هستن و بعد از خرید مواد ساده محصولی رو تغییر میدن یا تولید می کنن یا واسه کسب و کارای خرده فروشی در اندازه بزرگ، نرم افزارای خاصِ این صنایع شاید مناسب تر باشن. قبل از خرید این سیستما باید دقت شه، چون این سیستما واسه استفاده ی دراز مدت خیلی گران تر از سیستمای ساده هستن، محاسبه هزینه اجناس رو خوب انجاممی دن، ولی معمولا از عهده حسابرسیای معمولی خوب بر و فرمت مشخصی واسه تهیه ی گزارش دارن که معمولا به سختی میشه اونو تغییر داد.

فرقی نمی کنه چه نوع کسب و کاری داشته باشین، به هر حال، داشتن بسته نرم افزاری حسابداری واسه محاسبه معاملات روزانه در زمان واقعی که استفاده ی اون واسه کارمندان راحت باشه، بخشی از نیازای ساده تونه. در دنیای کار و کاسبی امروز که به سرعت در حال تغییره، نمیشه منتظر حسابدارها موند تا هفته ها و حتی ماه ها واسه تهیه ی گزارش وقت صرف کنن.

دیگر سیستمایی مورد نیاز واسه کسب و کارای کوچیک به توضیح زیر هستن:

  • مدیریت نقدینگی: از این سیستم واسه پیش بینی استفاده می شه که حسابای قابل دریافت و دیگر مبالغ ورودی رو در مقابل حسابای پرداختی و دیگر مبالغ خروجی قرار و به مدیران اجازه می ده کمبودها رو پیش بینی کنن و قبل اینکه بحران از راه برسه، جلوی اونو بگیرن. این پیش نماییا کمه کم باید شش هفته زودتر صورت بگیرن. اگه این سیستم خوب اجرا شه، یکی از کارمندان اداری می تونه در کمتر از ۱۵ تا نیم ساعت در هفته گزارشی واسه مدیران آماده کنه.
  • بودجه: این برنامه سود یک ساله و در مدیریت کنترل بسیار حیاتیه. این سیستم باید به گذشته ساختار هزینه ای سازمان در رابطه باشه، اما بودجه بندی باید بر مبنای صفر باشه و همه هزینه ها (نه تنها کاهش یا افزایش) باید توجیه شن. این سیستم به شکل خودکار بودجه ی ماهیانه ایجاد می کنه که مستقیما به حجم فروش مرتبطه. اگه این سیستم خوب تنظیم شده باشه، فقط چند ساعت واسه مدیریت داده ها نیاز داره.
  • گزارش مغایرت: این سیستم مکمل سیستم بودجهه. باید به شکل خودکار کار کنه تا بتونه نتایج واقعی رو با بودجه مقایسه و به شکل ماهیانه گزارش تهیه کنه. این گزارش باید قسمتایی رو که با مشکل روبه رو هستن و مدیریت باید خیلی سریع در مورد اونا اقدام کنه، مشخص کنه. این سیستم هم اگه خوب تنظیم شده باشه، ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در ماه زمان واسه آماده کردن گزارش نیاز داره.
  • گزارش شاخص کلیدی: این گزارش در یک صفحه تغییرات هفتگی در نقدینگی، حسابای قابل دریافت، حسابای قابل پرداخت، فروش و لیست موجودی جنسا رو نشون می ده. ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در هفته واسه تهیه ی این گزارشا زمان نیازه.
  • کاربرگ هزینه نیروی کار: این کاربرگ، ردِ هزینه های مربوط به کارمندان و بخشای سازمان رو دنبال می کنه. هزینه کامل هر کارمند در ساعت یا در سال به دقت محاسبه و گزارش می شه. این گزارش می تونه در راه حل و محاسبه قیمت گذاری استفاده شه. برگه ی دیگری واسه سود هر کارمند بهش اضافه و به هر کارمند داده می شه تا بسته پاداش خود رو محاسبه کنه. این سیستم ۱۵ تا نیم ساعت در هر فصل کاری واسه به روز کردن اطلاعات زمان نیاز داره.
  • سیستم قیمت گذاری اجناس: این سیستم با توجه به بودجه و هزینه های انجام شده، قیمت اجناس رو به شکل خودکار محاسبه می کنه. می تونه سود خالصِ قبل از پرداخت مالیات رو هم طبق قیمتای پیش بینی شده محاسبه کنه. این سیستم با توجه به نیاز سازمان مورد استفاده قرار میگیره.
  • کاربرگ برنامه پاداش: این سیستمی واسه پخش مساوی ی سود بین کارمندان با توجه به میزان وفاداری شون به سازمان، کارکرد و میزان مسئولیت هاس. اگه خوب اجرا شه، ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در هر فصل کاری واسه به روزرسانیِ داده ها زمان نیاز داره.
  • محاسبه کننده ی نقطه سر به سر: این سیستم، فروش سر به سر شرکت رو با توجه به حجم فروش در روز، هفته یا سال محاسبه می کنه. تصمیمات مهمی رو که اثر اساسی در ساختار هزینه ای سازمان دارن، قبل اینکه به مرحله عمل درآیند جدا سازی و بررسی می کنه. این سیستم به میزان نیاز شرکت مورد استفاده قرار میگیره.
  • گزارش فروش هفتگی: این سیستم واسه تهیه ی گزارش هاییه که به حساب فروش ، با توجه به گروه اجناس و فروشنده ها به شکل هفتگی، ماهیانه و هرساله رسیدگی می کنه. ۱۵ تا نیم ساعت در هفته واسه به روزرسانی زمان نیاز داره.

به طور خلاصه، اصول مدیریتی واسه موفقیت در کسب و کارای کوچیک که در این مقاله مطرح شدن، می تونن به عنوان چار پایه یک صندلی در نظر گرفته شن. صندلی ای که یک یا دو پایه داشته باشه بی ثباته. صندلیِ سه پایه کمی ثباتش بیشتره، ولی اگه وزن زیادی روی اون قرار بگیره، به خاطر این بهش رو می شه. باثبات ترین صندلی باید چار پایه داشته باشه.

یک بار دیگر چار راز که موفقیت کسب و کارای کوچیک شما رو تضمین می کنن یادآوری می کنیم:

  1. مدیریت ارشد مثبت، پایبند و باپشتکار؛
  2. معنی مشخصی از کار و کاسبی و برنامه کار و کاسبی راهبردی؛
  3. سازمانی موثر و منظم؛
  4. سیستمای ساده و خودکار واسه پشتیبانی از سازمان و اطمینان از کارکرد خوب اون.

کسب و کاری که از این چار بخش اصلی بهره مند باشه، شانس بیشتری واسه موفقیت داره.

منبع : businessknowhow

راز موفقیت کسب و کارای کوچیک چیه؟  آموزشی

ایده خود رو به پول تبدیل کنین

راز موفقیت کسب و کارای کوچیک چیه؟  آموزشی

دسته‌ها: آموزشی

دیدگاهتان را بنویسید