نداشتن اعتماد به نفس از شرایطی مثل مریضی جسمی و یا اتفاقات منفی زندگی مثل از دست دادن شغل، طلاق گرفتن، احساس کمبود در روابط و کنترل نداشتن روی اتفاقات زندگی اثر میگیره. حس نبود کنترل معمولا در کسائی دیده می شه که از احساسات شون سوءاستفاده شده، مورد آزار جسمی و جنسی قرار گرفتن یا به خاطر مذهب، فرهنگ، نژاد، جنسیت یا تمایل جنسی مورد بی عدالتی قرار گرفتن. در هر صورتی که این اتفاق افتاده باشه، این اعتماد به نفس باید بازسازی شه. این مقاله رو بخونین تا با راه های افزایش اعتماد به نفس در بزرگسالان، آشنا شید.

بعضی وقتا کمبود اعتماد به نفس می تونه ریشه در زمان کودکی داشته باشه. تجربیاتی مثل دوری دراز مدت از پدر و مادر، بی توجهی یا سوءاستفاده ی احساسی، جسمی و جنسی همه اینا می تونن دلیل کمبود اعتماد به نفس باشن. اگه فکر می کنین دچار اینجور مشکلاتی هستین، حتما با یک روان دکتر متخصص صحبت کنین.

راه های افزایش اعتماد به نفس در بزرگسالان  آموزشی

روند درمون یا مشاوره باعث می شه بتونین درباره تجربیات تون صحبت کنین و بتونین با اونا کنار بیایید. اما متأسفانه پیدا کردن مشاور و درمون درست، راحت نیس و از طرفی ممکنه واسه همه مناسب نباشه.

کمبود اعتماد به نفس می تونه باعث افزایش احتمال بروز مشکلات روانی شه و مشکلات روانی هم به نوبه ی خود، می تونه ضربه بزرگی به اعتماد به نفس شما وارد کنه. در بعضی موارد مشکلات روانی مثل افسردگی و مشکل شخصیت مرزی، مستقیما از کمبود اعتماد به نفس نشأت می گیرن.

راه های افزایش اعتماد به نفس در بزرگسالان  آموزشی

رابطه بین نبود اعتماد به نفس و مشکلات روانی پیچیدهه و یک فرد با مشکل روانی، به احتمال زیاد از نبود اعتماد به نفس در بلندمدت رنج می بره.

کسائی که به مدت طولانی دچار کمبود اعتماد به نفس بودن کلا دنیا رو خشن و خود رو قربانیان اون می بینن. درنتیجه تمایلی به بیان و اثبات خود ندارن و تجربیات جدید و موقعیت هاشون رو از دست میدن و در مقابل تغییر، احساس درموندگی می کنن. همه این موضوعات فقط اعتماد به نفس اونا رو بیشتر و بیشتر کم می کنه و در آخر در اعماق یک مارپیچ گیر می افتن.

خوشبختانه موارد خیلی ساده ای وجود دارن که هر کسی می تونه با استفاده از اونا اعتماد به نفس خود رو زیاد کنه و خود رو از این شرایط نجات بده. ممکنه شما الان بعضی از این موارد رو در زندگی روزمره خود انجام بدین. شک نداشته باشین لازم نیس همه اونا رو رعایت کنین؛ فقط کافیه مواردی رو که واسه تون راحت تره پیدا کنین و سعی کنین اونا رو به کار بگیرین.

۱. سه لیست درست کنین

راه های افزایش اعتماد به نفس در بزرگسالان  آموزشی

یک لیست واسه نقاط قوت، یکی واسه چیزایی که به دست آوردین و یکی واسه مواردی که خودتون رو به خاطرشان تشویق می کنین، درست کنین. سعی کنین از یک دوست یا یکی از آشنایان تون واسه تهیه ی این لیستا کمک بگیرین. لیستا رو در جای امنی نگهداری کنین و به طور منظم اونا رو بخونین.

«خوش بینی ایمانیه که باعث موفقیت می شه. هیچ کاری بدون امید و اعتماد به نفس انجام نمی شه.» –هلن کلر

 

 

۲. درباره خودتون مثبت فکر کنین

به خودتون یادآوری کنین که جدا از مشکلات تون، شما منحصربه فرد و باارزش هستین و لیاقت این رو دارین که حس خوبی به خودتون داشته باشین. هرگونه افکار منفی که ممکنه درباره خودتون داشته باشین، مثل «من یک بازنده هستم»، «من هیچ کاری رو درست انجام نمی دم» یا هیچکی منو دوست نداره» رو شناسایی کنین و از بین ببرین.

۳. به بهداشت فردی خود توجه ویژه ای داشته باشین

مثلا موهاتون رو منظم کنین، ناخن هاتون رو تمیز کنین و از نخ دندان استفاده کنین.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   راهنمای ترسیم نقشه ذهنی "

«سلامتی بزرگ ترین داراییه. قناعت ارزشمندترین گنجه. اعتماد به نفس بهترین دوسته.» –لائوتسه

 

 

۴. لباسایی بپوشید که با اونا حس بهتری نسبت به خودتون دارین

راه های افزایش اعتماد به نفس در بزرگسالان  آموزشی

۵. رژیم غذایی سالم و متعادلی داشته باشین

حتی اگه تنها غذا می خورید، زمان غذا خوردن رو واسه خودتون خاص کنین. تلویزیون و رادیو رو خاموش کنین، میز غذا رو با سلیقه ی خاص خودتون بچینید و غذاتون رو طوری در بشقاب تون بچینید که جذاب به نظر برسه.

۶. منظم ورزش کنین

هر روز بیرون برید و پیاده روی کنین. ورزش سخت تری هم که عرق تون رو در بیاره انتخاب کنین و هفته ای ۳ بار اونو بکنین.

۷. حتما به اندازه کافی بخوابید

راه های افزایش اعتماد به نفس در بزرگسالان  آموزشی

۸. سطح استرس خود رو کنترل کنین

اگه ممکنه با یک دوست یا آشنا هماهنگ کنین تا به طور منظم و به نوبت همدیگه رو ماساژ بدین. این کار باعث می شه استرس تون کمتر شه.

۹. محل زندگی تون رو تمیز، راحت و جذاب کنین

وسایلی که چیزایی که به دست آوردین، زمان یا افراد خاصی رو به یادتون میارن رو در خطر دید قرار بدین.

۱۰. کارای لذت بخش بیشتری بکنین

هر روز کمه کم یک کار بکنین که به شما حس خوبی می ده. از اون لذت ببرین و به خودتون یادآوری کنین که لیاقت اونو دارین.

۱۱. در فعالیتایی مثل نقاشی، موسیقی، شعر و رقص شرکت کنین

راه های افزایش اعتماد به نفس در بزرگسالان  آموزشی

این جور فعالیتای هنری باعث می شن خودتون رو نشون بدین، احساس تسلط داشته باشین و روابط مثبتی با بقیه برقرار کنین. به مراکز محلی یا خدمات آموزشی بزگسالانی که در دور تون هست مراجعه کنین و کلاسای آموزشی پیدا کنین.

۱۲. واسه خودتون اهداف کوچیک مشخص کنین

واسه خود رقابتای کوچیک و قابل رسیدن در نظر بگیرین، بعد واسه به دست آوردن اونا سعی کنین. مثل یوگا، یادگیری آواز خوندن یا تهیه ی غذا واسه مهمانی شام کوچیکی که در خونه تون برگزار می کنین.

«سختی و پشت کار و این جور مسائل می تونن شما رو شکل دهند. می تونن به شما ارزش و اعتماد به نفسی توضیح ناپذیر ببخشند.» –اسکات همیلتون

 

 

۱۳. کارای ناتمام رو تموم کنین

مثلا باغچه تون رو تمیز کنین، پنجرها رو بشورید یا فرمای اداری رو پر کنین.

۱۴. با بقیه خوب باشین

راه های افزایش اعتماد به نفس در بزرگسالان  آموزشی

مثلا سر صحبت رو با کسی باز کنین، به ملاقات دوست بیمارتان برید یا به یک مؤسسه ی خیریه ی محلی کمک کنین.

«اعتماد به نفس دادن به مردم تا الان مهم ترین کاری بوده که می تونستم انجام دهم. چون در این صورت، اونا می تونن خودشون رو نشون بدن.» –جک ولش

 

 

۱۵. از بقیه کمک بگیرین

به دوستان و آشنایان تون بگید که چه شرایطی دارین و از مشاوره حمایت اونا بهره بگیرین. احتمال اینکه اونا هم دچار اینجور مشکلاتی باشن هست؛ در این صورت ممکنه بتونین یه گروه پشتیبانی تشکیل بدین.

۱۶. با نزدیکان و عزیزان تون بیشتر وقت بگذرونین

راه های افزایش اعتماد به نفس در بزرگسالان  آموزشی

در همین حال سعی کنین دایره ی دوستان تون رو با آشنا شدن با افراد جدید گسترش بدین.

۱۷. از چیزایی که به شما حس بد میدن، فاصله بگیرین

در مقابل اونا قاطعانه عمل کنین و حرف بزنین. اگه قاطعانه عمل کردن واسه تون مشکله با یک روان شناس متخصص صحبت کنین و از اون بخواهید این روش رو به شما یاد بده.

و نکته آخر:

«آرزوی اینکه کاش آدم دیگری بودین، چیزی که هستین رو هم تباه می کنه» –ناشناس

 

 

منبع : psychologytoday

 


دسته‌ها: آموزشی

دیدگاهتان را بنویسید