در دنیای تجارت، رقابت بی رحمه و هرگونه فعالیت تجاری بدون تحقیق ساده، می تونه باعث از دست دادن سرمایه و بازار شه. تحقیق بازار، هسته ی مرکزی کسب وکار به حساب بین و به شرکتا کمک می کنن تا با شناخت بازار هدف، رابطه بهتری با اون برقرار کنن. اونا می تونن با شناسایی، برنامه ریزی و راهبردی کردن اقدامات بازاریابی خود، به نیازای مخاطبان جواب بدن. کلا میشه تحقیق بازاریابی رو فعالیتی دونست که طی اون، یک سازمان از راه جمع آوری اطلاعات با مصرف کنندگان خود رابطه برقرار می کنه. برنامه ریزی و اجرای دقیق دستاوردهای تحقیق بازار و ارائه گزارش از محصول پایانی، تضمین کننده ی موفقیته. گزارشای تحقیق بازار همون چیزیه که صاحبان کسب وکار و کارشناسان واسه تصمیم گیری، شناسایی اهداف و برنامه ریزی راهبردی بهش مراجعه می کنن، پس اونا به نتایج رو راست و درست این گزارشا نیاز دارن.

راهنمای انجام تحقیق بازار؛ از جمع آوری اطلاعات تا بررسی داده ها  آموزشی

 

معمولاً شرکتا ترجیح میدن واسه تهیه گزارش کارکرد و تحقیق بازار خود، از روش برون سپاری استفاده کنن. اونا با واگذاری این کار به افراد متخصص، دیدگاه بی طرفانه ای از نتایج فعالیتای خود به دست میارن و اطلاعات لازم واسه تصمیم گیری مدیران رو در دوره زمانی کوتاه تری به دست میارن.

چیجوری در تحقیق بازار صدای مصرف کننده رو و فکرش رو بخونیم؟

راهنمای انجام تحقیق بازار؛ از جمع آوری اطلاعات تا بررسی داده ها  آموزشی

واسه اونکه سعیای بازاریابی شرکتا به موفقیت برسه، شرکتا باید به شکل مؤثر با مخاطبان هدف خود رابطه برقرار کنن. ارتباطات قوی و موثر، اولین قدم از شناختن مصرف کنندگانه و موجب جلب اعتماد و وفاداری خریداران و پس افزایش درآمد شرکت می شه. تحقیق بازار، اطلاعات مهمی واسه رابطه مؤثر در بازار رو جفت و جور می کنه. واسه شروع، به این چند سؤال ساده جواب بدین:

میدونید مصرف کنندگان شما چه کسائی هستن؟

ممکنه سؤال ساده ای واسه بعضی از شرکتا باشه، اما مصرف کنندگان واقعی شما با اون چیزی که فکر می کنین برابر نیستن.

مثلا در کمپین بازاریابی یک شرکت تولیدکننده ی اجناس خوشبو کننده، تصور شرکت بر این بود که فقط آقایان مخاطبان هدف این محصول هستن، پس شرکت تموم سعیای بازاریابی خود رو روی آقایان متمرکز کرد. با وجود این، وقتی که محصول جدید وارد بازار شد، خانوما بیشترین خریداران اون بودن. پس این شرکت از تحقیق بازار خود متوجه مخاطبان جدیدی شد که می تونه از این به بعد با اونا در رابطه باشه.

مصرف کنندگان خود رو خوب می شناسین؟

هنگامی که مصرف کنندگان خود رو شناسایی کردین باید تا جایی که می تونین درباره اونا و نیازای شون آگاهی کسب کنین. حتی در مورد خواستهای احتمالی اونا پیش بینیای لازم رو انجام بدین.

مصرف کنندگان شما کجا هستن؟

مهم نیس که کمپین شما چقدر واسه مصرف کنندگانش سفارشی باشه، اما اگه در دسترس اونا نباشه، هیچوقت به موفقیت نمی رسه. پس باید همه تمرکز خود رو بر مکانی بذارین که مصرف کنندگان شما در اونجا هستن و به محصول شما دسترسی دارن.

الان بیشتر مصرف کنندگان، در فضای مجازی خصوصا شبکه های اجتماعی بسیار فعال هستن، به خاطر این بیشتر شرکتا به کمپینای آنلاین توجه ویژه ای می کنن.

چیجوری باید با مصرف کنندگان خود صحبت کنین؟

هنگامی که با زبون عادی مصرف کنندگان بازار هدف خود صحبت می کنین، اعتبار و ارزش خود رو در پیش اونا بالا می برین و اونا هم با اعتماد بیشتری به سؤالات شما جواب میدن.

به این نکته توجه داشته باشین که بعضی وقتا چیزی که مصرف کنندگان میگن و انجام میدن با چیزی که تو ذهن خود دارن متفاوته. واسه همین صدای مصرف کننده حتما بیان گر چیزی که در ذهنش میگذره نیس. این رقابت جلو شماس که چیجوری چیزی که رو که نیاز دارین از رابطه با مردم به دست بیارین.

هنگام اجرای تحقیق بازار به این نکات توجه کنین:

۱. مردم رو دوست داشته باشین تا با شما صادق باشن

این یک واقعیت ساده س!: مردم با افرادی که دوست شون دارن، راحت تر و رو راست تر هستن. پس محققان بازاریابی و افرادی که با مردم به شکل مستقیم در ارتباطند باید دوست داشتنی باشن. این افراد رو فقط طبق تجربه کاری شون جذب نکنین بلکه افرادی رو واسه این کار انتخاب کنین که بتونن خوب با مردم رابطه برقرار کنن. اونا باید بتونن رفتار و فعالیتای مصرف کنندگان رو شناسایی و بررسی کنن.

۲. نگفتها به اندازه گفته ها مهمه

گفته می شه تنها ۷ درصد پیاما از راه بیان مستقیم کلمات یا کلام منتقل می شن و ۳۸ درصد از راه عناصر کلامی (مثل شدت و تُن صدا) و ۵۵ درصد از راه عناصر غیر کلامی. محققان بازاریابی باید به مواردی مثل زبون بدن و حالات صورت توجه ویژه ای داشته باشن.

۳. از طرز تفکر مصرف کننده دوری کنین

اگه بخوایم رفتار مصرف کنندگان رو بررسی کنیم باید توجه داشته باشیم که اونا همیشه در حالت «منطقی» قرار ندارن، بلکه «احساسی» زندگی می کنن. اونا اول فکر می کنن اما بعد از روی احساس تصمیم می گیرن. هنگام آماده سازی سؤالات واسه تحقیق بازار، به خاطر داشته باشین که سؤالات شما باید با استفاده از روشای خاص، تموم حولوحوش رفتار و احساسات مصرف کننده رو پوشش بده.

با تهیه سؤالات غیرمستقیم، روشن و ساده می تونین احساسات اونا رو هدف بگیرین. با شروع سؤالات سریع (در یک زمان محدودشده) بدون اونکه به شرکت کنندگان اجازه فکر کردن بدین، به چیزی که می خواید برسین و جوابایی دست اول دریافت کنین.

یک نمونه از این نوع سوالا می تونه به این صورت باشه «هنگام استفاده از این محصول، چه احساسی دارین؟» یا بپرسید «به چه دلیل از این محصول استفاده می کنین؟»

چیجوری یک گزارش مؤثر از تحقیق بازار بنویسیم؟

راهنمای انجام تحقیق بازار؛ از جمع آوری اطلاعات تا بررسی داده ها  آموزشی

۱. اهداف تحقیق رو بدونین

به عنوان یک محقق، چه عضوی در داخل سازمان باشین یا خارج اون، باید با تصمیم گیران سازمان یا شرکت به اندازه کافی زمان بذارین تا به درستی از نیازای اونا خبردار شین و سؤالاتی که اونا می خوان رو به جواب برسونین. اگه تحقیق بازار رو با علم سطحی و اطلاعات کم شروع کنین، مطمئنا نمی تونین به نتیجه مطلوب برسین.

۲. پیش از نوشتن گزارش، یک طرح جدا سازی و بررسی تهیه کنین

طرح جدا سازی و بررسی (analysis plan)، نقشه راهی واسه منظم و بررسی داده های حاصل از پژوهشه. با آماده سازی این طرح، محققان بازاریابی پیش از جمع آوری اطلاعات، فرصت دارن تا در مورد سؤالات اساسی تحقیق و جوابای احتمالی اون بیشتر فکر کنن و واسه مقایسه دیدگاه های گروه های مختلف جامعه، جواب دهندگان رو به بخشای مختلف طبقه بندی کنن.

۳. یک عنوان جذاب و شروع خوب داشته باشین

تیتر و پاراگرافای ساده، ممکنه فقط ۴ درصد یک گزارش رو به خود اختصاص بده اما لازم ترین قسمت واسه خواننده به حساب میره. اگه عنوان گزارش شما واسه خواننده جذاب نباشه شاید نتایج تحقیق خوب شما دیده نمیشه.

۴. گزارش خود رو منظم نگاه دارین

گزارش خود رو منطقی و ساختارمند تهیه کنین تا میزان خوانایی و سهولت استفاده از اون زیاد شه. اول پایه های تحقیق رو اشاره کنین و بعد واسه جواب به اهداف تحقیق، جدا سازی و بررسیای تکمیلی ارائه کنین. با رعایت موارد زیر، به بیشترین حد خوانایی برسین:

  • یک طرح کلی داشته باشین.
  • واسه تأکید روی چند تا نکته مهم گزارش، بخشایی از اونو به شکل خلاصه و نقل قول ارائه کنین.
  • پیش نویسایی رو که واسه هر بخش نوشته اید بخونین و اون قسمتایی که به نظرتون خسته کننده میاد حذف کنین.

۵. کوتاه و ساده بنویسین

واسه نوشتن یک گزارش مؤثر لازم نیس اونو در چند جلد به شکل مفصل ارائه کنین. هر کسی حوصله ی خوندن گزارشای طولانی رو نداره. پس اونو ساده و رژیمی بنویسین!

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   راز موفقیت پاول دورف موسس تلگرام و دلایل محبوبیت این اپلیکیشن "

  • کوتاه و مفید بنویسین. سعی کنین جملات رو زیاد از حد طولانی نکنین.
  • کلمات غیر لازم رو حذف کنین.
  • از تکرار دوری کنین. برگشت به تحقیقات کلیدی تحقیق، نکات و … عالی هستن اما واسه تأکید کردن یک موضوع، اونا رو دوباره نگید. یک بار گفتن اون کافیه.
  • از تصاویر استفاده کنین. استفاده از نمودارها می تونه مفاهیم مورد نظرتون رو سریع تر، آسون تر و مؤثرتر منتقل کنه و مخاطبان درک بهتری از نتایج داشته باشن.

۶. خوانندگان رو در نظر بگیرین

سعی کنین گزارشی که می نویسید واسه مخاطبان شخصی سازی شده باشه و با زبانی صمیمی با اونا به سخن بدین.

۷. با داده ها داستان بگید

فقط به ارائه نتایج داده ها اکتفا نکنین، بلکه با اونا یک داستان بگید:

  • نتایج پیچیده رو ساده کنین. تا جایی که می تونین حرف تون رو ساده بگید تا خواننده، راحت تر منظور شما رو بفهمد. بیشتر اوقات خوانندگان گزارشای تحقیق بازار، صاحبان کسب وکارها هستن که ممکنه با اصطلاحات مخصوص یک صنف آشنایی نداشته باشن پس با توضیح ساده و خلاصه سازی اطلاعات، درک اونو تضمین کنین.
  • تصویر ذهنی بسازین. بیشتر از ۸۰ درصد مغز ما به پردازش تصویری اختصاص پیدا کرده. ساده سازی نتایج تحقیق به کمک تصویر، باعث می شه فهم مطالب واسه مخاطب آسون تر شه و بیشترین اثر رو روی اون بزاره.

داستان سرایی داده ها و اطلاعات، حقایق تحقیق رو رو می سازه و با مخاطبان گزارش، بالاتر از یک سطح احساسی رابطه برقرار کرده و پس اونا رو به انجام یک اقدام عملی تشویق می کنه. در آخر گزارش خود رو با یک مقدمه قوی شروع کنین و به شکل منظم و ساده ادامه بدین و با یک پایان قوی به انتها برسونین.

چیجوری یک بینش واقعا مهم رو بگیم؟

راهنمای انجام تحقیق بازار؛ از جمع آوری اطلاعات تا بررسی داده ها  آموزشی

یکی از مواردی که گزارش بازاریابی رو از ارائه نپختهِ داده ها جدا می سازه، ایجاد و انتقال یک بینش جدیده.

فرق بین یافته های تحقیق و بینش اون چیه؟

یافته های تحقیق تنها بیان اطلاعات نپخته از حقایق گزارشه. در حالی که بینش چیزی عمیق تر از اطلاعات مصرف کنندگانیه که از راه راه های مختلف جمع آوری شدن. پس فقط رفتار و اولویتای مصرف کننده رو نشون نمی ده، بلکه رفتارها و انتخاب آینده مصرف کنندگان رو که هنوز از اون بی خبرند، مشخص می کنه.

اطلاعات واقعی، جالب و آموزندهه و به ما می گه که مصرف کنندگان در حال انجام چه کاری هستن. یعنی بینش، علم رو به حقیقت مبدل می سازه که متأثر از رفتار احتمالی افراد در آیندهس. حقایق، داده ها و بررسی و بررسی اونا عمیق ترین اعتقادات مصرف کننده رو نشون می ده و سرمایه گذاری روی خواستهای اونا موجب رشد یک کسب وکار می شه.

چیجوری بینش عمیق پیدا کنیم؟

واسه اینکه عاملای احساسی پشت رفتار مصرف کننده رو به طور کامل درک کنین، این سوالات رو از خودتون بپرسید:

  1. این بینش ایده ، طرز تفکر یا رفتار جدیدی در سازمان شما به وجود میاره؟
  2. آبا مشکلات مصرف کننده رو به فرصتای جدید تبدیل می کنه؟ ، راه حلایی که از راه این نحقیقات واسه مشکلات مصرف کننده به وجود بین، نشون دهنده ی بینش عمیقی هستن که درزمان تهیه ی گزارش ایجاد شدن.
  3. بیشتر درمورد مصرف کننده بحث می کنه یا محصول؟ یک بینش عالی درمورد اینکه محصول شما چه کاری انجام می ده صحبت نمی کنه، بلکه درمورد فایدهایی صحبت می کنه که واسه مصرف کننده به دنبال داره.
  4. بیشتر درمورد احساسات (نوع شخصیت، عادتا و ارزشا) به شما اطلاعات می ده، یا به شما می گه مصرف کننده چه نوع طرزتفکری داره؟ اگه بینشی عمیق باشه، نگفتها رو هم کشف می کنه، یعنی چیزایی که مصرف کننده به زبون نمی آورد اما احساس می کنه. ممکنه مصرف کنندها فراموشکار باشن یا همه حقایق رو به خاطر نیارن، اما می تونن به شما بگن که چه احساسی دارن. و این موضوع واقعا مهمه چون بینشایی که درمورد احساسات مصرف کننده هستن خیلی قوی از رفتار یا نوع شخصیت اونا هستن.
  5. راهنمای انجام تحقیق بازار؛ از جمع آوری اطلاعات تا بررسی داده ها  آموزشی

  6. این بینش روی موضوعی تمرکز داره که تغییرش ممکن نیس یا به سختی اتفاق میفته؟ مثل بینشایی که درمورد شخصیت و ارزشای مصرف کننده هستن، که تغییر اونا آسون نیس. اگه به اینجور بینشی دست پیدا کردین، باید بدونین که نمی تونین اونو واسه یه مدت طولانی حفظ کنین و شاید راه حلی واسه یک نیاز یا مشکل کوتاه مدت هستن.

چیجوری یک بینش عالی از تحقیق بازار داشته باشیم؟

راهنمای انجام تحقیق بازار؛ از جمع آوری اطلاعات تا بررسی داده ها  آموزشی

حالا که با اهمیت تحقیق بازار و اثرات اون آشنا شدید، لازمه که بدونین چیجوری می تونین از تحقیق بازار بینشی بزرگ به دست بیارین. با بررسی و جستجو در یافته های تحقیق، جوابا و رفتارهای مصرف کنندگان می تونین به تهیه راه حل بهتر واسه شرکتا کمک کنین.

۱. کشف «به چه دلیل» در پشت «چه»

همه چیز با طراحی تحقیق شروع می شه. تمرکز طراحی خود رو نه فقط به کشف جوابا بلکه به رو ساختن و فهمیدن عوامل و محرکای پشت هر جواب بذارین. شما به وسیله پرسیدن سؤالات با پایان باز یا پایان بسته دقیقاً می تونین این کار رو انجام بدین.

۲. ترکیب اندازه گیری کمی با مشاهدات کیفی

بینش هنوز به نتایج کمی تحقیق و یا تأیید و نفی مشاهدات متکیه. واسه افزایش شانس موفقیت اونا رو با همدیگه ترکیب کنین.

۳. اجازه بدین داده ها شما رو هدایت کنن

نتایج حاصل از داده رو دنبال کنین و اجازه بدین اونا راه شما رو مشخص کنن، اما جستجو عمیق در بین جوابا واسه شناخت رفتارها و اولویتای مصرف کنندگان رو فراموش نکنین.

۴. از جدیدترین و بهترین وسایل روز در تحقیق بازار استفاده کنین

با استفاده از آخرین وسیله ها و روشای تحقیقاتی می تونین تحقیقای کمی و کیفی رو به سرعت بررسی و بررسی کنین.

۵. به دنبال یک نیروی کمکی یا یک متخصص در تولید گزارش تحقیق بازار باشین

انجام تحقیق بازار کار خسته کننده ایه و تولید گزارش و درک نتایج اون موضوعی متفاوته. با کمک گرفتن از یک متخصص تحقیق بازار می تونین به آخرین الگوها و روشای مناسب واسه تحقیق بازار برسین. موفقیت تحقیق بازار به بینش عمیق شما از کسب وکارها بستگی داره.

چیجوری یک بینش عملی بسازین

راهنمای انجام تحقیق بازار؛ از جمع آوری اطلاعات تا بررسی داده ها  آموزشی

پس از اونکه یاد گرفتید چیجوری از گزارش بازار درک عمیقی داشته باشین مرحله بعدی، اطمینان از عملی بودن اینه. به این معنی که مخاطبان اون بتونن اقدام عملی مناسب بکنن. اشتباه نکنین، بینش عملی موجب بزرگ نشون دادن گزارش شما می شه و برنامه عملی کسب وکار واسه راه اندازی استراتژیه. شرکتا به دنبال راه حلای قابل اندازه گیری هستن که موفقیت اون قابل پیش بینی باشه. راز ایجاد یک برنامه راهبردی موفق، در منظم اطلاعات در فرایند جمع آوری اونا پنهون.

داده های خود رو به دو دسته نتایج و تحویل منظم و رابطه بین اونا رو آزمایش کنین.

به زبون آماری یعنی داده های تحقیق خود رو به دو گروه متغیرهای وابسته و غیر وابسته تقسیم کنین. هنگامی که داده ها رو به این دو بحث دسته بندی می کنین، یک پایه قوی واسه تبدیل داده ها به بینش عملی دارین.

هدف پایانی تحقیق بازار ترسیم درک عملی از گزارش تحقیقات واسه به دست آوردن امتیاز رقابتیه. دنیای در حال تغییر امروز، به طور دائمی تصور خریداران رو تغییر می ده. تعیین نیاز مشتریان پیش از اونکه اونا فکر کنن.

از راه گزارشای تحقیق بازاره که می تونین بینش عملی و پیش بینی مواردی چون شناسایی تواناییا، درک رفتار مشتریان و محرکایی که باعث تغییر رفتار اونا می شه رو به دست بیارین و موجب رشد بینش محور کسب وکارتان شید.

منبع : infinitdatum.com


دسته‌ها: آموزشی

دیدگاهتان را بنویسید