واسه پیروزی و به دست آوردن هرچیز با ارزشی باید برنامه داشته باشین. تیمای ورزشی حرفه ای از این موضوع آگاهی دارن و این ایده در سازمان، بخش و تیم شما و حتی واسه افراد استفاده کرده می شه.

به خاطر رسیدن به موفقیت باید بدونین که واسه رسیدن به بهترین امتیازات و امتیازات، چیجوری از استعداد، پتانسیلا و منابع خود استفاده کنین و اگه برنامه مشخص و درستی نداشته باشین پیروز شدن در این راه بسیار سخت هستش.

این مقاله هدفی عادی و سیستماتیک رو در مورد ی تهیه و پیشرفت راه حل به شما معرفی می کنه.

رویکردهای متفاوت به راه حل

در یک شرکت خصوصی که رقابت و سودآوری اهمیت بسیاری داره، اهداف در مقایسه با سازمانای غیرانتفاعی و بخش دولتی متفاوته. به همین ترتیب محدوده اهداف یک بخش یا یک تیم نسبت به اهداف کلی سازمان فرقایی دارن. مثلا، بسته به وسعت کار و شرایط موجود، ممکنه بخواهید راه حل خود رو واسه موارد زیر تهیه کنین:

  • افزایش سودآوری
  • به دست آوردن سهم بازار بیشتر
  • بالا بردن رضایت مشتریان و افزایش طرفداران محصول
  • تکمیل یک پروژه با هزینه ای کمتر از بودجه ی تعیین شده (پیش بینی شده)

جهت تهیه راه حل خود باید درک کاملی از عوامل محیطی داخلی و خارجی تأثیرگذار داشته باشین. با اینجور درکی می تونین امتیازات شاخص خود رو شناسایی و واسه رسیدن به موفقیت از اونا استفاده کنین. از این راه می تونین تصمیمات آگاهانه ای بگیرین و به شکل مؤثری راه حل خود رو اجرا کنین.

ایجاد راه حل از فرآیندی سه مرحله ای پیروی می کنه:

  • بررسی شرایط و زمینه ای که در اون فعالیت می کنین
  • شناسایی انتخابای هدفمند
  • آزمایش و انتخاب بهترین انتخابا

حال نگاهی خواهیم انداخت به این فرایند و بعضی از وسایل مفید واسه تهیه راه حل رو مرور می کنیم.

مرحله ۱ : بررسی محیط و زمینه کاری

در مرحله اول باید مطمئن شید که درک کاملی از خود و محیط تون دارین. واسه این منظور، موارد زیر رو دنبال کنین:

سازمان خود رو بررسی کنین

قبل از هر چیز، مسئولیتا، توانمندیا، نقاط قوت و نقاط ضعف خود رو آزمایش کنین. ماتریس SWOT ابزاری عالی واسه پی بردن به نقاط قوت و ضعفه. اگه در راه حل خود از نقاط قوت تون بهره بگیرین و نقاط ضعف تون رو پوشش بدین رسیدن به اهداف بسیار آسون تر هستش.

تواناییای اصلی خود رو پیدا کنین. این تواناییا نقاط قوت منحصر به فرد شما رو مشخص می کنن و به شما کمک می کنن تا به این موضوع فکر کنین که چیجوری می تونین خود رو نسبت به رقبایتان جدا کنین.

محیط خود رو بررسی کنین

حال باید محیط عملیاتی فعلی خود رو آزمایش کنین تا بتونین تغییرات احتمالی رو پیش بینی کنین. فرصتای هیجان انگیز و زیادی در دور تون هست که بتونین اونا رو دنبال کنین؟ سناریوهای آینده در صنعت شما چه می تونه باشه و چه تأثیری بر کار شما داره؟ و پنج نیروی رقابتی پورتر می تونن شروع بسیار خوبی واسه بررسی محیط شما باشن. این بررسیا به شما نشون میدن که در یک محیط بزرگ تر، چه زمانی موضع قدرتمندی دارین و چه زمانی با مشکلاتی روبرو هستین.

بازم که خود رو واسه ایجاد راه حل تون آماده می کنین، مطمئن شید که به شکل ای کار می کنین که هم جهت با تغییرات محیط عملیاتی شما باشه. این تغییرات و عوامل بیرونی معمولاً خارج از کنترل شمان. پس اگه یک راه حل رو دنبال کنین که لازم باشه با توجه به تغییرات محیطی پیش اومده تغییر اساسی پیدا کنه، چالشی بلندمدت، خسته کننده و ضرر بار در پیش دارین.

مشتریان و ذی نفعان شرکت خود رو بررسی کنین

راه حل شما مشخص می کنه که چیجوری پیروز شید و پیروزی شما در گروی چگونگی جلب رضایت مشتریانه. شرکتای خصوصی باید مشتریان و سهامداران خود رو راضی نگه دارن. کسب و کارای دولتی، و غیر انتفاعی هم ذی نفعانی دارن که باید راضی نگه داشته شن. پس در تهیه راه حل، نیازای اونا باید در نظر گرفته شه.

نسبت به مشتریان و ذی نفعان شرکت خود شناخت کافی به دست بیارین. مشتریان شما چه می خوان؟ ذی نفعانی که در رسیدن شما به موفقیت نقش کلیدی دارن، کدامند؟ بررسی ذی نفعان به شما کمک می کنه تا نیازها و ترجیحات اونا رو شناسایی کنین. با جزئیات کامل بازار خود رو مورد بررسی بذارین. به سؤالاتی کلیدی مثل موارد زیر جواب بدین:

  • بخش بندی بازار شما چیجوریه؟ پاسخگویی به نیازای کدوم زیرگروه جمعیتی به صرفه تره (تعیین بازار هدف)؟
  • آمیخته بازاریابی بهینه واسه شما کدامه؟

رقبای خود رو بررسی کنین

در یک شرکت خصوصی سنتی، باید درک کنین که اجناس شما در مقایسه با اجناس رقبا چیجوری هستن و تواناییا و امتیازات رقبای شما کدامند؟ ورود به بازار تا چه حد سخت یا آسونه؟ مشتریان شما چه گزینه های جایگزینی دارن؟ پیشنهاد فروش منحصر به فرد خود رو مشخص کنین و روشایی رو شناسایی کنین که با استفاده از اونا بتونین به شکل ی مؤثرتری به رقابت با رقبای خود بدین.

شما در بخشا و پروژه های دیگر سازمان هم رقبایی دارین. تیما و پروژه های دیگر سازمان واسه رسیدن به پول و پله و سرمایه و دیگر منابع با شما به رقابت خواهند پرداخت، پس باید به سازمان ثابت کنین که می تونین ایجاد ارزش کنین، به اهداف خود برسین و واسه کسب موفقیت سازمان، مشارکت فعال داشته باشین.

راهنمای تهیه راه حل واسه سازمان ها  آموزشی

مرحله ۲: شناسایی گزینه های هدفمند

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   راه حل شما واسه پیشگیری از کودک آزاری و کاهش آمار تجاوز به کودکان در جامعه چیه؟ (رویای پایان یک کابوس) 

در مرحله اول درک خود از چگونگی یکی بودن سازمان یا تیم با محیط داخلی و خارجی رو افزایش دادین. حال وقت اون رسیده که در مورد چیزای متفاوتی فکر کنین که می تونین جهت ایجاد یک امتیاز شاخص و رسیدن به اهداف تون از اونا استفاده کنین. اینجا چند فعالیت اساسی رو که می تونن به شما در این جور تصمیم گیریا کمک کنن بررسی می کنیم:

طوفان فکری

می تونین از وسایل خلاقیت واسه شناسایی پروژه هایی که می تونن باعث ایجاد امتیاز رقابتی واسه شما شن استفاده کنین. باتوجه به بیانیه مأموریت سازمان، راه جلسات طوفان فکری رو مشخص کنین.

راهنمای تهیه راه حل واسه سازمان ها  آموزشی

فرصتا و تهدیدها رو آزمایش کنین

بررسی SWOT فرصتا و تهدیدات اصلی ای رو که با اونا روبه رو هستین مشخص می کنه. واسه شروع از این بررسی استفاده کنین و بعد به کمک طوفان فکری می تونین فرصتا رو افزایش و تهدیدات رو کاهش بدین و یا حتی تهدیدات رو تبدیل به فرصت کنین.

حل مسائل

در این مرحله داشتن راه و روش حل مسئله هم می تونه کمک کننده باشه. اگه مسئله شما اینه که نمی تونین به اهداف مورد نظرتون برسین، از خود بپرسید راه حل این مشکل چیه. (اگه مشکلی در صنعت شما وجود داشته باشه که همه در پاسخگویی بهش به مشکل برخورده باشن، فرصت بسیار خوبیه تا با پیدا کردن راه حل اون مسئله واسه خود یک امتیاز برتر بسازین و از بقیه پیشی بگیرین.)

مثلا، اگه می خواید در صنعتی که در روابط با مشتریان ضعف هست میزان رضایت مشتریان رو افزایش بدین، نقطه شروع، جلب رضایت حداقلیه. بعد با استفاده از طوفان فکری به دنبال درک چرایی مسئله موجود و ایجاد انتخابایی واسه افزایش رضایت مشتریان هستین.

مرحله ۳: آزمایش و انتخاب انتخابای هدفمند

مرحله آخر، آزمایش انتخابای هدفمند با جزئیات دقیق و انتخاب یکی از این انتخاب هاست.

آزمایش انتخابا

تا این مرحله، شایدً تعدادی از پروژه های خوبی که می تونین بکنین رو شناسایی کردین. حال باید این پروژه ها رو آزمایش کنین تا بتونین بهترین انتخاب هدفمند رو داشته باشین. هر انتخاب ممکنی رو که شناسایی کردین در نظر داشته باشین، اما تا زمانی که آزمایش خود رو به شکل کامل انجام نداده اید هیچ قضاوتی نکنین.

با استفاده از عواملی که در مرحله اول شناسایی کردین، هر کدوم از انتخابا رو مورد آزمایش بذارین. ببینین که در نظر گرفتن این عوامل واسه هر انتخاب چه امتیازات و معایبی داره. سعی کنین متوجه نتایج منفی احتمالی هر انتخاب که ممکنه از دیدتون مخفی مونده باشه، بشین. با دقت کامل این موارد رو بررسی کنین.

بعضی از انتخابا باید با استفاده از بررسیای مالی هم بررسی شن. البته به شکل کلی کنار هم گذاشتن معیارهای مالی و غیرمالی نتیجه کامل تر و مفید تری به شما ارائه می کنه. همیشه سعی کنین تا به ملاکای تصمیمات خود وزن دهی کنین و ویژگیای داخلی و ذهنی (مثل تناسب تیمی و نحوه ی مشارکتت تیمی) و ویژگیای عینی و عوامل مشخصی مثل هزینه ها و میزان بازگشت سرمایه رو در نظر بگیرین.

بهترین راه رو انتخاب کنین

پس از اینکه آزمایش شما به پایان رسید، دیگر میدونید که بهترین انتخاب(های) هدفمند کدامه. حالا باید مواظب باشین که تعداد زیادی انتخاب رو در دستور کار خود قرار ندین تا با محدود کردن زمان و منابع روبرو نشید.

بررسی کنین که ایده ها و انتخاباتون با مأموریت، چشم انداز و ارزشای سازمان تون همخوانی دارن یا نه و اگه لازم بود اونا رو اصلاح یا به روز رسانی کنین. به دقت فرضیات خود رو مورد بررسی بذارین وسعی کنین که از فرایند منطقی و پایداری در تهیه راه حل خود استفاده کنین. ممکنه در طول برنامه ریزی هدفمند عناصر مهمی رو خیلی راحت از یاد ببرین، پس مطمئن شید اون چیزی که واسه پیروزی و رسیدن بهش سعی می کنین نقش خود رو در رسیدن سازمان به اهداف کلی اش به درستی اجرا می کنه.

راهنمای تهیه راه حل واسه سازمان ها  آموزشی

نکته:

منازعات و اختلاف نظرات زیادی درباره اینکه بهترین روش واسه تهیه یک راه حل چیه، هست. این جسارت رو داشته باشین که با توجه به شرایط خاص خود راه و روش مخصوص به خود رو واسه تهیه راه حل مشخص کنین.

اجرا راه حل

اگه نتونین راه حل خود رو خوب و با موفقیت به کار ببندید، تهیه اون کار بیهوده ایه و متأسفانه خیلی از افراد در این مرحله سردرگم می شن. جهت ایجاد رابطه بین پیشرفت استراژی و اجرا اون مقاله رو بخونین و واسه آشنایی با تکنیکای بیشتر واسه فهم مدیریت پروژه به مقاله قدمای طلایی مدیریت پروژه مراجعه کنین.

اجرا این مطالب در زندگی شخصی

با تفکر در مورد شرایط شخصی خود می تونین واسه تهیه راه حل تمرین کنین. بررسیای زیر رو انجام بدین تا از راه اونا به تفکر درباره راه جلو خود بدین. بعضی از سؤالات کلیدی که در این مورد باید به اونا جواب بدین عبارتند از:

  • نقاط ضعف و قوت شخصی شما کدامند و در خطر چه فرصتا و تهدیداتی قرار دارین؟ «تواناییای اصلی» شما کدامند؟
  • تا چه حد میتونین به چیزی که بهش فکر می کنین، برسین؟
  • چشم انداز حاصل از بررسی روندهای موجود در محیط شما چیه؟
  • چیجوری می تونین بر عوامل خارجی نظارت داشته باشین و در برابری با اونا موفق عمل کنین؟
  • چه کسائی در راه رسیدن شما به موفقیت نقش مهمی دارن؟ (ذی نفعان در محیط شما چه کسائی هستن؟)
  • چه انتخابایی دارین؟
  • کدوم یک از این انتخابا رو واسه عملی کردن اهداف تون باید در نظر داشته باشین.

دسته‌ها: آموزشی

دیدگاهتان را بنویسید