یادش به نه! اون روزهایی که تازه ایمیل رو شناخته بودیم. بی صبرانه صدای تَتَق تَـــــق تَق اینترنت دایال آپ رو دنبال می کردیم و پس از اتصال فورا سراغ صندوق نامهای مون می رفتیم و بوم!!! «ایمیلای جدید». چقدر هیجان انگیز بود! کی فکرش رو می کرد ایمیل و در زمانی کوتاه ایمیل مارکتینگ اینقدر اهمیت پیدا کنه.

مطمئنم در گذشته صندوق نامهای شمام مثل صندوق من بیشتر شامل اِسپم بود تا ایمیلای واقعی! حقیقت اینه که بخش کلی ای از تجربه ۱۰ سال اول من در مورد ارسال و دریافت ایمیل، مربوط به اِسپما یا همون هرزنامها بود. این تنها مشکل من و شما نبود. به دلیل انبوه هرزنامها من تا پیش از سال اول دانشگاه، خیلی ایمیل و کاربرد اونو جدی نمی گرفتم.

با پیشرفت فناوری تونستید این مشکل رو (تا حد زیادی) رفع کنیم. الان خدمات دهندهای ایمیل هرزنامها رو شناسایی می کنن و زحمت بررسی همه ایمیلا رو از دوش ما ورداشته ان.

اینکه الان رسانه های اجتماعی مجازی و شکلای مختلف اپلیکیشنای ارتباطی در دنیای ارتباطات حکمرانی می کنن، به این معنی نیس که از اهمیت ایمیل کم کرده شده باشه. صندوق نامهامون به خلوت بعضی وقتا ما تبدیل شده! بر خلاف رسانه های اجتماعی که بعضی وقتا ممکنه پیاما و اعلان شون کلافه تون کنه، ما امکان این رو داریم که انتخاب کنیم مایل به دریافت چه ایمیلایی هستیم و کدوم ایمیلا رو دلمون نمی خواد.

اگه سر و کارتون با بازاریابی باشه بی دودلی درباره ارزش ایمیل و اهمیت اون در ایجاد رابطه با مشتریان شنیدین. با اینکه ایمیل مارکتینگ وسیله با ارزشی در انتقال پیام تون به دیگرونه اما در عین حال ممکنه وسیله گمراه کننده ای باشه. پس باید فنون استفاده ی موثر از اونو بدونین. پس واسه بهره بردن از امتیازای ایمیل مارکتینگ با تکیه بر پیشنهادای زیر، همراه ما باشین.

قدم اول: اجازه واسه رابطه بیشتر

راهنمای قدم به قدم ایمیل مارکتینگ  آموزشی

واسه ایمیل مارکتینگ موثر، پیش از هر چیز، باید اجازه بگیرین. مهم نیس ایمیل از طرف که باشه، کسی به ایمیلای ناخواسته (همون هرزنامه) توجه نمی کنه. به چند روش می تونین از مخاطبان خود واسه ارسال ایمیل اجازه بگیرین. این راه حلا در سه دسته قرار می گیرن: پرسیدن، تشویق کردن، مجبور کردن.

واسه کسب اجازه باید مخاطبان تون رو قانع کنین که ایمیلاتون به دردشون می خوره؛ « آدرس ایمیل لطفا؟» جواب نمی ده. باید مشوقی ارائه کنین که نشون بده ایمیلاتون واسه اونا جذابیت داره. کاری کنین که احساس کنن محتوای ایمیلاتون باید در صندوق نامهای شون وجود داشته باشه.

بهترین راه اینه که خودتون رو جای مشتری بذارین، چه چیز باعث می شه که شما آدرس ایمیل تون رو به بقیه بدین؟ من خود به ۳ دلیل کلی آدرس ایمیلم رو در اختیار بقیه می ذارم:

  • تمایل به باخبر شدن از تغییرات سایتا یا وبلاگای مورد علاقه ام
  • امکان دانلود رایگان (معمولا ای بوک یا مقاله)
  • واسه باخبر شدن از آخرین اجناس، خدمات، عرضه های تازه و…

نگاهی به صندوق نامهای تون بندازین و سعی کنین به یاد بیارین به چه دلیل خبرنامها و پیامای تبلیغاتی الان در صندوق تون وجود دارن. همون دلایلی که واسه شما مهمه، معمولا واسه بقیه هم مهمه.

قدم دوم: پیگیری بعدی و مدیریت انتظارات

راهنمای قدم به قدم ایمیل مارکتینگ  آموزشی

پس از گرفتن آدرس ایمیل، نوبت به بررسی انتظارات مشترکین تونه. مدیریت انتظارات نقش مهمی در ایمیل مارکتینگ داره و این شما هستین که انتظارات مخاطب رو شکل میدید. پس باید طرح ایمیل مارکتینگ مناسبی داشته باشین که بتونین اونو دنبال و رابطه تون رو با مخاطبان تون حفظ کنین.

واسه مدیریت انتظارات بهتره بی معطلی پس از تأیید عضویت، واسه مشترکین یک ایمیل پیگیری بفرستید. این فرصت خوبی واسه تشکر از اونا و معرفی خودتون و ارسال محتویاتیه که ممکنه واسه اونا جذاب باشه، بهتره یادآوری کنین هر چند وقت یک بار از شما ایمیل دریافت می کنن. بیشتر خدمات دهندگان ایمیل امکان پاسخگویی خودکار رو دارن، پس از این ویژگی استفاده کنین.

فراموش نکنین که اگه پس از اینکه به مشترکین قول دادین هفته ای یک ایمیل واسه شون بفرستید، هر روز ایمیل نفرستید، چون باعث ناراحتی و عصبانیت اونا میشید. حالت برعکس هم همین اثر رو داره، اگه به جای ایمیلای روزانه (که قول اونو دادین) ماهی یک ایمیل بفرستید، اعتماد و رضایت مشترکین رو از دست میدید.

قدم سوم: ارسال خبرنامهای جذاب و دهن باز کن

راهنمای قدم به قدم ایمیل مارکتینگ  آموزشی

شما می تونین ایمیلای مختلفی بفرستید اما ارسال پیوسته ی خبرنامه شروع خوبیه. کیفیت محتوا مثل همیشه، مهم ترین عنصره و واسه یک خبرنامه، محتوا حتی اهمیت بیشتری داره.

خبرنامه نباید فقط شامل معرفی اجناس تون و فروش اونا باشه. هر قدر هم که اجناس شما باکیفیت باشن، ممکنه همه با شمام نظر نباشن؛ اگه همیشه پیامی رو تکرار کنین، پس از یه مدت توجه مخاطبان رو از دست می بدین. فراموش نکنین که آدما خودخواهند! ما ایمیل مون رو باز نمی کنیم واسه اینکه چیزی به بقیه ارائه کنیم، ما دوست داریم چیزی به دست بیاریم. پس در محتوای نامه مواردی مثل دانلود رایگان، اطلاعات مفید و جذاب و… بذارین. واسه اینکه چیزی به دست بیارین، اول باید چیزی به بقیه بدین! لُب مطلب اینکه کمتر به خریدن اصرار کنین.

ایمیل باید خونده شه

راهنمای قدم به قدم ایمیل مارکتینگ  آموزشی

در بازاریابی ایمیلی فرقی نمی کنه که از چه ابزاری استفاده کنین یا چقدر زمان داشته باشین، مهم اینه که ایمیلا خونده شن. پس:

  • ایمیلا رو با نرم افزارهای موبایل موافق کنین
  • از نشانگرها، زیرتیترها و بندهای کوتاه استفاده کنین
  • از متن ساده یا زبون HTML استفاده کنین و به محتوای تون زیاد زرق و برق ندین (عکسا و ویدئوها بیشتر خوب نشون داده نمی شن و حتی ممکنه به عنوان اِسپم شناخته شن)

اگه کسی ایمیلای تون رو نخون، همه سعیاتون بیهوده هستش.

به دقت ویرایش کنین

هر ایمیل رو هزاران بار می خونین؟ مطمئن میشید که هیچ اشتباهی رخ نداده؟ واسه خودتون یک نمونه آزمایشی می فرستید؟ و پس از همه اینا آماده اید که دکمه ی «ارسال» رو کلیک کنین؟ دست نگه دارین!

من هم بارها به همه این سوالا جواب مثبت دادم اما یک بار در قسمت موضوع نوشته بودم «مشکلات برخواسته از نبود تفاهم»، اونو ارسال کردم و بعد هم خجالت زده شدم! متوجه مشکل شدید؟ «برخواسته»؛ و در این مدت این تنها مورد نبوده.

ویرایش نوشته خودتون کار سختیه، تجربه به من یاد گرفت که نمی تونم تنها به چشمان خودم تکیه کنم. ما معمولا نوشته خودمون رو با دید مثبت و همونطور که دوست داریم اونو ببینیم (و نه به شکل حقیقیِ اون)، می خونیم. پس اگه واسه تون ممکنه ویرایش ایمیلا رو به بقیه بسپارید.

قدم چهارم: ایجاد یک جریان خودکار

راهنمای قدم به قدم ایمیل مارکتینگ  آموزشی

همونطور که قبلا گفتم بیشتر خدمات دهندگان ایمیل امکان ایجاد جریان خودکار ارسال ایمیل رو جفت و جور می کنن. شما می تونین پس از دریافت آدرس ایمیل و قبول کردن مشترک جدید، واسه اونا در زمانای مشخص ایمیل بفرستید. اما تا پیش از اینکه شلوغی کارتون باعث فراموش کردن ارسال نامها شه، با استفاده از خدمات خودکار ایمیل از ارسال ایمیلا در فاصله زمانی روزانه، هفتگی، ماهانه و… مطمئن شید.

با استفاده از این خدمات می تونین مطمئن باشین مشترکین پس از ثبت نام در زمانای مشخص از طرف شما ایمیل دریافت می کنن. با تنظیم زمان مناسب نه مشترکین رو با انبوه ایمیلای تون کلافه می کنین و نه به دلیل فاصله زیاد بین نامها باعث فراموش شدن خودتون میشید.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   راهکارهای افزایش انگیزه واسه درس خوندن 

قدم پنجم: گروه بندی مخاطبان

راهنمای قدم به قدم ایمیل مارکتینگ  آموزشی

حالا باید مخاطبان خود رو به روشای خاصی دسته بندی کنین. مثلا شاید بهتر باشه واسه مشترکینی که از راه برنامه ها یا سایتای واسطه فرم اشتراک رو پر کردن، یک ایمیل پیگری واسه ارائه اطلاعاتی درباره محصول تون و ویژگی هاش بفرستید.

بخش بندی مشترکین طبق اطلاعات و مشخصاتی که از اونا دارین باعث می شه پیامی که واسه شون می فرستید مناسب تر، خاص تر و پس میل به خوندن اون بیشتر شه.

می تونین مشترکین رو طبق واکنش اونا نسبت به ایمیلای تون بخش بندی کنین اما معیارهای بسیاری واسه این کار هست؛ مثل سن، جنسیت، جای، ویژگیای شخصیتی، نوع سازمان، صنعت، موقعیت شغلی، رتبه شغلی و …

راهنمای قدم به قدم ایمیل مارکتینگ  آموزشی

ایمیلایی که واسه دسته های خاص برابر با ویژگیای شون فرستاده می شن، جذابیت بیشتری واسه دریافت کنندگان دارن و تاثیرگذاری اونا خیلی بیشتر از ارسال ایمیل برابر واسه همه مشترکینه.

قدم ششم: بررسی و آزمایش تاثیرگذاری ایمیل مارکتینگ

راهنمای قدم به قدم ایمیل مارکتینگ  آموزشی

آزمایش میزان موفقیت ایمیل مارکتینگ خیلی مهمه. بیشتر خدمات دهندگان ایمیل مارکتینگ امکان استفاده از بعضی بررسیا رو به شما ارائه میدن.

بررسیای مختلفی واسه بررسی ایمیل مارکتینگ به کار میره اما ۳ مورد از مهم ترینا عبارتند از: میزان باز کردن ایمیل، میزان کلیک کردن (CTR) و میزان قطع اشتراک.

میزان «باز کردن» نشون می ده تا چه حد در ایجاد رابطه موفق بودین. در صنایع مختلف، میزان باز کردن متفاوته (می تونین واسه باخبر شدن از میزان متوسط در صنایع مختلف به میل چیمپ (Mailchimp) مراجعه کنین). در کل میزان «باز کردن» مناسب در حدود ۲۰ درصده.

میزان پایین «باز کردن» به این معنیه که مخاطبان از ایمیلاتون میگذرن یا به محض دریافت، اونا رو پاک می کنن (یا اونا رو به عنوان خونده شده علامت گذاری و بعد در صندوق نامها آزاد می کنن). اگه میزان «باز کردن» پایینه باید در ایمیل مارکتینگ خود تجدید نظر کنین. نامهایی رو که پیش از این ارسال کردین بازخوانی کنین، به موضوع ایمیلا توجه کنین. چیزی در اون ایمیلا باعث شده مشترکین اونا رو باز نکنن. پس بررسی و آزمایش کنین تا به میزان بالاتری برسین.

پایین بودن میزان «کلیک کردن» (واسه ورود به سایت مورد نظر) ممکنه معانی مختلفی داشته باشه. ممکنه پیامای تون خوب هدف گذاری نشده باشن، در این صورت باید روش بخش بندی تون رو بهبود بدین. ممکنه به روشنی پیام و خواسته تون رو از مشترکین نگفته باشین.

اگه میزان «قطع اشتراک» نسبت به میزان «باز کردن» بالا باشه، شما مشکل بزرگی دارین. به عقب برگردید و بررسی کنین چه زمانایی مشترکین خواسته قطع اشتراک دادن. اگه بعد از بعضی جوابای خودکار اشتراک شون رو قطع کردن، باید تنظیمات پاسخگویی خودکار رو بازنگری کنین. اگه این اتفاق پس از دریافت بعضی پیامای تبلیغاتی اتفاق افتاده، باید در نحوه ی ارائه پیشنهادتان تجدید نظر کنین. اگه خیلی زود پس از دریافت ایمیل پیگیری یا معرفی از اشتراک صرف نظر می کنن، مطمئنا باید روی پیام اولین خود کار کنین.

اگه به نتایج توجه کنین، این بررسیا بسیار کاربردی هستن و به شما نشون میدن کجای کارتون غلطه. پس متغیر اصلی «توجه کردن» است.

بهترین خدمات دهنگان ایمیل مارکتینگ

راهنمای قدم به قدم ایمیل مارکتینگ  آموزشی

خدمات دهندگان بسیاری وجود دارن اما واسه اینکه کارتون رو ساده تر کنم، ۳ تا از بهترینا رو به شما معرفی می کنم.

میل چیمپ

میل چیمپ شاید یکی از پرطرفدارترین شرکتای خدمات دهنده ی ایمیل مارکتینگه. میل چیمپ خدمات جور واجور و چارچوبای بسیاری واسه ایجاد ایمیل در اختیار شما می ذاره. کار با اون واسه راه اندازی جوابگو و ایجاد جریان خودکار ایمیلی بسیار ساده س!. جدا از اینکه اینا وسایل بسیاری واسه بخش بندی و کامل سازی در اختیارتون قرار می ده.

استفاده از خدمات میل چیمپ تا سقف ۲۰۰۰ مشترک و ارسال دستِ بالا ۱۲۰۰۰ ایمیل در ماه رایگانه. اگه کارتون سنگین تر شد باید هزینه ها رو ماهانه پرداخت کنین.

اِی وبِر

اِی وبِر (Aweber) هم خیلی از خدماتی رو که میل چیمپ ارائه می ده، در اختیار شما می ذاره. استفاده از خدمات اِی وبِر در دوره آزمایشی ۳۰ روزه رایگانه و پس از اون پرداخت اجباریه. فرم اشتراکی که اِی وبِر ارائه می ده کاربرپسندتر و جذاب تره.

کانستنت کانتَکت

کانستنت کانتَکت (Constant Contact) واسه ۶۰ روز خدماتش رو به رایگان در اختیار شما قرار می ده، پس زمان بیشتری واسه آزمایش و تصمیم گیری پیش از خرید دارین. قیمت خدمات کانستنت کانتَکت مناسب و به صرفه و با افزایش تعداد مشترکین زیاد می شه.

کانستنت کانتَکت طرح بازاریابی هم به شما ارائه می کنه، رخدادهای بازار رو مشخص می کنه، امکان کامل سازی داره و در بررسیای و نظرسنجیای آنلاین به شما کمک می کنه.

نکاتی واسه ایجاد چارچوب ایمیل

راهنمای قدم به قدم ایمیل مارکتینگ  آموزشی

خدمات دهندگان ایمیل مارکتینگ قالبا و امکانات طراحی مختلفی واسه ایجاد ایمیلای جذاب و بی مشکل جفت و جور می کنن. اما در ایجاد چارچوب ایمیل ۵ قانون زیر رو اولویت ی کارتون بذارین:

۱. موافقت با موبایل

۵۳ درصد ایمیلا در گوشیا یا دیگر وسایل قابل حمل الکترونیک (مثل تبلت، فبلت و…) باز می شن پس تردیدی نیس که باید مطمئن شید ایمیلای تون در این وسیله ها خیلی راحت قابل خوندن هستن.

۲. لینکای مشخص

لینکا رو در ایمیلای تون مشخص کنین تا مخاطبان خیلی راحت بتونن به اونا دسترسی داشته باشن.

۳. عرض ۶۰۰ پیکسلی

الان واسه خوندن ایمیلا از وسایل مختلفی استفاده می شه. واسه موافقت با صفحه های مختلف مطمئن ترین گزینه طراحی ایمیلا در عرض ۶۰۰ پیکسل یا کمتره.

۴. عکس و تصویر کمتر

با اینکه این روزها جنبه ی دیداری دنیای وب بسیار قوی شده هنوز بعضی وسیله ها تصاویر رو خوب نمایش نمی دن. پس احتمال دیده نشدن محتوای ایمیل تون رو با استفاده ی بیشتر از اندازه از تصاویر افزایش ندین.

۵. امکان اعلان اسپم و قطع رابطه

از نظر قانونی باید واسه مخاطبان امکان اعلان اسپم (علامت گذاری ایمیل به عنوان اسپم) و قطع رابطه رو جفت و جور کنین. حتما آدرس ایمیل تون رو داخل ایمیلی که ارسال می کنین بذارین، تا کاربر بتونه از راه ارسال ایمیل اشتراکش رو لغو کنه، یا اینکه یک دکمه لغو اشتراک بذارین، که با کلیک روی اون لغو اشتراک انجام شه.

بهتره امکان قطع اشتراک در ایمیلای تون اونقدر ساده باشه که کسی اقدام به نشونه گذاری ایمیلای تون به عنوان اسپم نکنه. اگه دکمه ی نبود ارسال ایمیل و قطع اشتراک به آسونی پیدا نشه، راحت ترین راه، اعلان اسپمه.

باید بدونین که از دست دادن مشترکین بهتر از فرستادن ایمیل تون به صندوق هرزنامه هاست. نشونه گذاری شدن به عنوان اسپم باعث می شه ایمیلاتون به طور خودکار در صندوق هرزنامها قرار بگیره و میزان دریافت ایمیلا کاهش بیاد. اما در صورت قطع اشتراک هنوز می تونین نسبت به جلب دوباره ی مخاطب تون امیدوار باشین.

نتیجه گیری

ایمیل مارکتینگ هنوزم راه مؤثری واسه بازاریابی کسب وکارتانه. یک خدمات دهنده ی ایمیل مارکتینگ انتخاب کنین، ایمیلای مختلف رو بررسی کنین، امکان جریان خودکار ایمیلی رو راه اندازی کنین و ایمیلایی بفرستید که مشترکین تون دوست داشته باشن.

منبع : getspokal.com


دسته‌ها: آموزشی

دیدگاهتان را بنویسید