اگه با گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) آشنا نیستین یا اونو روی سایت خود نصب نکردین یا نصب کردین، اما هیچوقت داده های خود رو به وسیله گوگل آنالیتیکس بررسی نکردین، پس این مقاله بسیار زیاد به کارتون خواهد اومد. شاید باور نکنین که هنوز سایتایی وجود دارن که از گوگل آنالیتیکس یا هر روش تحلیلی دیگری واسه بررسی و مانیتور ترافیک سایت خود استفاده نمی کنن. در این مطلب گوگل آنالیتیکس رو به آسونترین شکل ممکن مورد بررسی قرار میدیم. این مقاله به شما خواهد گفت که به چه دلیل به گوگل آنالیتیکس نیاز دارین، چه جوری باید اونو تهیه کنین، چیجوری از اون استفاده کنین و چیجوری از پس بعضی مشکلات عادی در استفاده از گوگل آنالیتیکس برآیید.

 

به چه دلیل صاحبان سایتا به گوگل آنالیتیکس نیاز دارن؟

  • چند نفر سایت شما رو مشاهده می کنن؟
  • مخاطبان سایت شما کجا زندگی می کنن؟
  • شما به یک سایت موبایل فرندلی (سایت موافق با پلتفرمای همراه) نیاز دارین؟
  • کدوم سایتا به سایت شما ترافیک ارسال می کنن؟
  • کدوم تاکتیکای بازاریابی، بیشترین ترافیک رو به سایت شما هدایت می کنن؟
  • کدوم صفحات سایت شما پرمخاطب تر و محبوب تره؟
  • چند نفر از مخاطبان پنهون ی سایت شما به مشتری تبدیل شدن؟
  • مشتریان شما چیجوری به سایت هدایت می شن و به کدوم قسمتای سایت می رن؟
  • چیجوری می تونین سرعت سایت خود رو بهبود بدین؟
  • مخاطبان شما کدوم مطالب وبلاگ رو بیشتر دوست دارن؟

البته جدا از اینکه این موارد، به کمک گوگل آنالیتیکس ، اطلاعات بسیار دیگری رو هم می تونین در مورد سایت خود درآورده کنین. جواب سؤالات بالا واسه بیشتر صاحبان سایت مهمه. درادامه درباره نحوه ی دسترسی و نصب گوگل آنالیتیکس برروی سایت صحبت می کنیم.

چیجوری Google Analytics رو نصب کنیم؟

قبل از هرچیز شما به یک حساب کاربری در گوگل آنالیتیکس نیاز دارین. اگه حساب کاربری گوگل دارین که از اون واسه گوگل درایو، گوگل کلندر، گوگل پلاس یا یوتیوب استفاده می کنین، بهتره گوگل آنالیتیکس خود رو هم با همون حساب کاربری راه اندازی کنین، وگرنه یک حساب کاربری جدید واسه خود بسازین.

این حساب کاربری رو همیشه باید به یاد داشته و فقط خود شما بهش دسترسی داشته باشین. می تونین به بقیه هم اجازه دسترسی به گوگل آنالیتیکس رو بدین، اما فقط خود شما کنترل اونو در اختیار دارین.

نکته مهم: به هیچ یک از زیردستان خود (طراح وب، پیشرفت دهنده ی وب، هاست، مسئول سئو و بقیه ی افراد) اجازه ندین که با حساب کاربری خودشون واسه سایت شما گوگل آنالیتیکس بسازن، چون که در این صورت اونا توانایی مدیریت گوگل آنالیتیکس رو به دست می گیرن.

اگه همکاری شما به هر دلیلی با این افراد به پایان برسه، در صورت دسترسی کامل به گوگول آنالیتیکس سایت شما، اونا می تونن اطلاعات شما رو بردارن و شما باید دوباره شروع به جمع آوری داده از صفر کنین.

تنظیمات حساب کاربری

راهنمای گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) واسه مبتدیان و سوالات عادی درباره اون  آموزشی

بعد از کلیک روی دکمه ی ثبت نام باید اطلاعات مربوط به سایت خود رو وارد کنین.

راهنمای گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) واسه مبتدیان و سوالات عادی درباره اون  آموزشی

گوگل آنالیتیکس امکان ایجاد مجموعه مراتب رو واسه سازماندهی حساب شما جفت و جور کرده. شما می تونین با یک حساب گوگل، ۱۰۰ حساب گوگل آنالیتیکس داشته باشین، واسه هر حساب گوگل آنالیتیکس می تونین ۵۰ سایت مختلف ثبت کنین و واسه هر سایت می تونین ۲۵ ویو داشته باشین.

سناریوی اول: اگه فقط یک سایت دارین به یک حساب گوگل آنالیتیکس با یک مالکیت نیاز دارین.

سناریوی دوم: اگه دو سایت متفاوت دارین، مثلا یک سایت تجاری و یک سایت شخصی، می تونین دو حساب با نامای «۱۲۳Business» و «Personal» داشته باشین. اینطوری می تونین سایت تجاری خود رو با حساب کاربری ۱۲۳Business و سایت شخصی خود رو با حساب Personal تنظیم و مدیریت کنین.

سناریوی سوم: اگه بیشتر از یک و کمتر از ۵۰ کسب وکار متفاوت دارین و هر یک از اونا سایت مستقلی دارن، می تونین همه این سایتا رو تحت یک حساب کاربری تجاری با نام Business اداره کنین و یک حساب کاربری با نام Personal واسه تموم سایتای شخصی خود درنظر بگیرین.

سناریوی چهارم: اگه صاحب چندین کار و کاسبی هستین و هر یک از این کسب وکارها بیشتر از یک سایت دارن، طوری که کل سایتاتون بیشتر از ۵۰ وبسایته، می تونین واسه هر کسب وکار یک حساب کاربری جدا درنظر بگیرین، به طور مثال حساب ۱۲۳business واسه کسب وکار اول، حساب ۱۲۴Business واسه کسب وکار دوم و به همین ترتیب تا آخر.

در کل نمیشه گفت که تنها یک راه درست واسه اعمال تنظیمات روی گوگل آنالیتیکس هست، نحوه ی تنظیمات گوکل آنالیتیکس وابسته به اینه که شما تمایل دارین، به چه صورت سایت خود رو منظم کنین.

شما هر زمان که بخواهید، می تونین نام حساب کاربری یا تنظیمات اونو تغییر بدین؛ اما امکان انتقال یک سایت از یک حساب کاربری به حساب کاربری دیگر وجود نداره، چون که در صورت استفاده از از حساب کاربری جدید شما باید تنظیمات رو دوباره اعمال کنین و در این صورت اطلاعات و داده هایی رو که قبلا در مورد سایت جمع آوری کردین رو از دست میدید.

از آنجایی که این راهنما واسه مبتدیان طراحی شده، ما فرض می کنیم که شما یک سایت دارین و به یک ویو نیاز دارین. (حالت پیش فرض، all data view) تنظیمات شما باید مثل تصویر زیر باشه.

راهنمای گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) واسه مبتدیان و سوالات عادی درباره اون  آموزشی

درادامه شما مشخص می کنین که تمایل دارین اطلاعات گوگل آنالیتیکس سایت شما، با کدوم واحدها به اشتراک گذاشته شه.

راهنمای گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) واسه مبتدیان و سوالات عادی درباره اون  آموزشی

نصب کد ردیابی

بعد از انجام مراحل بالا روی دکمه ی Get Tracking ID واسه دریافت کد ردیابی، کلیک کنین. هنگامی که پنجره ی شرایط و قوانین گوگل آنالیتیکس واسه شما نشون داده می شه، موافقت خود رو با شرایط اعلام کنین. در این مرحله یک کد ردیابی در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

راهنمای گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) واسه مبتدیان و سوالات عادی درباره اون  آموزشی

کد مشخص شده در کادر قرمز رنگ در تصویر فوق باید روی تموم صفحات سایت شما نصب شه. نحوه ی نصب به نوع سایت شما بستگی داره. مثلا واسه یک سایت در وردپرس با فریم ورک جنسیس، جای مشخصی واسه اضافه کردن اسکریپت هدر و فوتر به سایت هست.

راهنمای گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) واسه مبتدیان و سوالات عادی درباره اون  آموزشی

اگه روی دامنه ی خود وردپرس دارین، جداگونه از اینکه درحال استفاده از چه تم یا فریم ورکی روی سایت خود هستین، می تونین با کمک Google Analytics by Yoast plugin این کد رو روی سایت نصب کنین.

اگه سایت شما با فایلای HTML ایجاد شده، می تونین این کد رو قبل از تگ </head> در هر صفحه اضافه کنین. واسه انجام این کار می تونین از یک ویرایش گر متن مثل TextEdit واسه Mac یا Notepad واسه ویندوز استفاده کنین. بعد از اعمال این تغییرات با کمک یک برنامه FTP مثل FileZila ، فایل رو روی هاست سایت بارگذاری کنین.

راهنمای گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) واسه مبتدیان و سوالات عادی درباره اون  آموزشی

نصب گوگل آنالیتیکس بسته به نوع پلتفرم (سیستم مدیریت محتوا، نرم افزار تجارت الکترونیک، سایت بیلدر)، تم و پلاگینای مورد استفاده ی شما، متفاوته. با انجام یک جستجوی ساده در اینترنت می تونین سریع ترین و آسون ترین راه ممکن واسه نصب گوگل آنالیتیکس در سایت خود رو پیدا کنین. واسه این منظور کافی ست عبارت «نام پلتفرم مورد استفاده + نحوه ی نصب گوگل آنالیتیکس » رو جستجو کنین.

تنظیم اهداف

بعد نصب کد ردیابی، باید یک تنظیمات کوچیک، اما بسیار مفید رو در پروفایل سایت خود در گوگل آنالیتیکس انجام بدین. این تنظیمات مربوط به اهداف شما از نصب گوگل آنالیتیکسه. واسه انجام این کار روی زبانه ی admin در قسمت بالایی گوکل آنالیتیکس کلیک کنین و درادامه روی لینک Goals درانتهای ستون View کلیک کنین.

راهنمای گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) واسه مبتدیان و سوالات عادی درباره اون  آموزشی

به کمک این تنظیمات، هنگامی که اتفاق مهمی در سایت شما رخ می ده، گوگل آنالیتیکس متوجه اون میشه. به طور مثال اگه در سایت خود از راه فرم مخاطبان اطلاعات جمع آوری می کنین، ممکنه بخواهید که یک صفحه تشکر بعد از تکمیل فرم واسه کاربران شما نشون داده شه. یا اگه در سایت خود کالاهایی رو می فروشید، ممکنه بخواهید که بعد تکمیل خرید یک صفحه تأیید خرید یا تشکر واسه مشتری نشون داده شه. درادامه تنظیمات لازم واسه این مثال آموزش رو توضیح میدیم.

در گوگل آنالیتیکس روی دکمه ی New Goal، واسه ایجاد هدف جدید، کلیک کنین.

راهنمای گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) واسه مبتدیان و سوالات عادی درباره اون  آموزشی

گزینه Option رو انتخاب کنین (مگه اینکه گزینه موردنظرتان واسه سایت بین بقیه گزینه ها موجود باشن) و بعد روی دکمه ی Next Step، واسه رفتن به مرحله بعدی، کلیک کنین.

راهنمای گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) واسه مبتدیان و سوالات عادی درباره اون  آموزشی

واسه هدف خود یک نام مناسب انتخاب کنین، نامی که به خاطرسپردن اون واسه تون سخت نباشه، گزینه Destinaton رو انتخاب کنین و روی دکمه Next Step کلیک کنین.

راهنمای گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) واسه مبتدیان و سوالات عادی درباره اون  آموزشی

URL صفحه تأیید یا تشکر خود رو از بعد com. در آدرس سایت، در فیلد Destination وارد کنین و پنجره ی کشویی بغل دستی رو روی “Begins with” تنظیم کنین.

راهنمای گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) واسه مبتدیان و سوالات عادی درباره اون  آموزشی

در صورت امکان، می تونین در قسمت Value یک هزینه به دلار واسه این تغییر صفحه در نظر بگیرین. (این هزینه همونجوریکه در تصویر هم مشخص شده، اختیاریه). در آخر واسه تکمیل کار، روی Create Goal کلیک کنین.

اگه تبدیل یا هدف دیگری دارین که مایل به ردیابی اون در سایت خود هستین، باید همین مراحل رو انجام بدین. شما می تونین بیشترین حد ۲۰ هدف روی سایت خود تعریف کنین. سعی کنین اهدافی رو بسازین که بیشترین اهمیت رو واسه کسب وکار شما دارن. این اهداف واسه بیشتر کسب وکارها عبارتند از تکمیل فرم مدارک و مشخصات، ایجاد پست الکترونیک و تکمیل خرید. ممکنه این اهداف با توجه به نوع سایت شما و چشم اندازه های کاری تون تغییر کنه.

مثالی که بررسی شد یکی از آسونترین مثالای ردیابی تغییرات در گوگل آنالیتیکس بود واسه آشنایی بیشتر با تنظیمات ردیابی اهداف می تونین به مطالب موجود در قسمت پشتیبانی گوگل آنالیتیکس مراجعه کنین.

تنظیمات جستجوی سایت

یکی دیگر از مواردی که اطلاعات مفیدی رو در اختیار شما قرار می ده، جستجو در وبسایته. تنظیمات مربوط به این مورد در گوگل آنالیتیکس بسیار سریع و آسونه. این تنظیمات واسه تموم سایتایی که توانایی جستجو در سایت رو دارن، قابل اعماله.

راهنمای گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) واسه مبتدیان و سوالات عادی درباره اون  آموزشی

یک عبارت رو در سایت خود جستجو کنین. صفحه جستجو رو باز نگه دارین؛ چون که به URL این پنجره نیاز دارین.

راهنمای گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) واسه مبتدیان و سوالات عادی درباره اون  آموزشی

وارد منوی Admin در گوگل آنالیتیکس شید و در ستون View روی View Setting کلیک کنین.

راهنمای گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) واسه مبتدیان و سوالات عادی درباره اون  آموزشی

در صفحه نشون داده شده به طرف پایین حرکت کنین و بعد از مشاهد ه ی گزینه Site Search Settings اونو روی حالت On تنظیم کنین.

راهنمای گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) واسه مبتدیان و سوالات عادی درباره اون  آموزشی

URL صفحه جستجو رو بررسی کنین و پارامتر query (معمولا s یا q) رو با توجه به URL وارد کنین. در مثال مورد بررسی ما پارامتر query، حرف qه.

راهنمای گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) واسه مبتدیان و سوالات عادی درباره اون  آموزشی

این تنظیمات موجب می شه تا گوگل آنالیتیکس تموم جستجوهای انجام شده در سایت شما رو ردیابی کنه. اینطوری شما متوجه میشید که در صفحات مختلف از سایت شما کاربران چه چیزایی رو جستجو می کنن و به دنبال چه مطالبی هستن.

اضافه کردن حساب کاربری و ویژگیای بیشتر

اگه تصمیم دارین یک حساب کاربری جدید در گوگل آنالیتیکس بسازین، در منوی Admin در ستون Account، روی لیست کشویی، Create New Account رو انتخاب کنین.

راهنمای گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) واسه مبتدیان و سوالات عادی درباره اون  آموزشی

اگه می خواید یک سایت جدید رو به حساب کاربری گوگل آنالیتیکس اضافه کنین، در منوی Admin و روی لیست کشویی ستون Property روی لینک New Property کلیک کنین.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   راز سلامتی چیه؛ کارشناسان در این باره چه میگن؟ 

راهنمای گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) واسه مبتدیان و سوالات عادی درباره اون  آموزشی

بعد از اینکه گوگل آنالیتیکس رو روی سایتای خود نصب و اهداف رو مشخص کردین و تنظیمات جستجوی سایت رو انجام دادین، بعد از ۲۴ ساعت جمع آوری داده شروع میشه و شما قادر به مشاهده و بررسی داده ها هستین.

چیجوری باید داده های گوگل آنالیتیکس رو مشاهده کنین؟

با شروع جمع آوری داده ها به وسیله گوگل آنالیتیکس ، شما از چندوچون ترافیک سایت خود آگاه میشید و این داده ها مطالب زیادی واسه گفتن به شما دارن. هربار که شما وارد گوگل آنالیتیکس شید، گزارش خلاصه بازدیدها واسه شما نشون داده میشه. اگه شما بیشتر از یک سایت داشته باشین، لیست سایتاتون به شما نشون داده می شه تا سایت مورد نظرتون رو واسه مشاهده ی گزارش انتخاب کنین. این اولین گزارش از ۵۰ گزارشیه که در گوگل آنالیتیکس تعبیه شدن. واسه دسترسی به بقیه گزارشا کافی ست روی لینک Reporting در بالای صفحه کلیک کنین.

راهنمای گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) واسه مبتدیان و سوالات عادی درباره اون  آموزشی

ویژگیای گزارش استاندارد

بیشتر گزارشات استاندارد گوگل آنالیتیکس مثل نمونه زیر هستن. در گوشه بالای طرف راست در لیست موجود در کنار نام سایت، می تونین به سایتای موجود در بقیه حسابای کاربری خود سوئیچ کنین یا می تونین روی لینک Home در بالای صفحه کلیک کنین.

راهنمای گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) واسه مبتدیان و سوالات عادی درباره اون  آموزشی

در گوشه بالای طرف راست گزارش می تونین واسه مشاهده ی گزارشات مربوط به تاریخای مختلف روی Dates کلیک کنین. واسه مقایسه گزارشات تاریخای مختلف، مثلا مقایسه گزارشات ماه جاری با ماه قبل، می تونین چک باکس Compare رو علامت بزنین.

راهنمای گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) واسه مبتدیان و سوالات عادی درباره اون  آموزشی

شما می تونین با گذاشتن بیان کننده موس در هر قسمت از گزارشای گوگل آنالیتیکس، اطلاعات بیشتری بدست بیارین. مثلا در گزارش Audience overview با گذاشتن بیان کننده روی هر قسمت از نمودار، تعداد جلسات اون تاریخ نشون داده می شه یا اگه بیان کننده رو روی معیارهای موجود در زیر نمودار بذارین، توضیحاتی در مورد اون ملاک در اختیار شما قرار میگیره.

راهنمای گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) واسه مبتدیان و سوالات عادی درباره اون  آموزشی

زیر معیارهای اصلی گزارشایی وجود دارن که با سوئیچ روی اونا می تونین زبون، کشور، شهر، مرورگر، سرویس پروایدر و رزولوشن صفحه بازدیدکنندگان رو توجه کنین.

راهنمای گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) واسه مبتدیان و سوالات عادی درباره اون  آموزشی

واسه مشاهده ی گزارش کامل می تونین روی لینک full report کلیک کنین. با انتخاب هر کدوم از ۱۰ لینک برتر، می تونین جزئیات بیشتر رو درمورد اون مشاهده کنین. مثلا کلیک روی نام کشور آمریکا در قسمت Countries گزارش کامل موقعیت جغرافیایی بازدیدکنندگان ایالتای مختلف آمریکا رو می بینین.

راهنمای گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) واسه مبتدیان و سوالات عادی درباره اون  آموزشی

در نمای بالا می تونین تعداد بازدیدکنندگان هر ایالت رو مشاهده کنین. با حرکت به طرف پایین و بررسی هر ستون، به اطلاعات بیشتری درمورد معیارهای مختلف به دست میارید.

راهنمای گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) واسه مبتدیان و سوالات عادی درباره اون  آموزشی

با کلیک روی نام هر ایالت نام شهرهای اون ایالت و بازدیدکنندگان اون شهرها هم نشون داده می شه. هرجا که علامت سؤال (؟) رو در کنار موردی مشاهده کردین، می تونین واسه کسب اطلاعات بیشتر روی اون کلیک کنین. هرچه بیشتر با گوگل آنالیتیکس کار کنین، اطلاعات جالب تری در مورد سایت خود به دست میارید.

شکلای مختلف گزارشای Google Analytics

در این قسمت مروری سریع بر شکلای مختلف گزارشای استاندارد گوگل آنالیتیکس که در نوار طرف چپ قابل دسترسه، داریم.

راهنمای گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) واسه مبتدیان و سوالات عادی درباره اون  آموزشی

تموم گزارشات موجود در تصویر بالا در یکی از دسته های زیر قرار می گیرن.

گزارشای بازدیدکنندگان

این گزارشا همه چیز رو در مورد بازدیدکنندگان سایت به شما میگن. در این گزارشات می تونین از سن و جنسیت (Demographics) و علاقه مندیای عمومی (interests)، ملی بودن (Geo > Location) زبون (Geo > Language)، میزان مشاهده ی سایت به وسیله مخاطب (Behavior) و تکنولوژیای مورد استفاده ی مخاطبان واسه مشاهده ی سایت (Technology and Mobile)، خبردار شین.

گزارشای اکتسابی

این گزارشا نشون میدن که بازدیدکنندگان از چه طریقی به سایت شما هدایت می شن (تموم ترافیکا به سایت شما). شما می تونین ترافیکا رو طبق دسته بندیای اصلی (All Traffic > Channels) و منابع اختصاصی (All Traffic > Source/Medium) مشاهده کنین.

شما می تونین همه چیز رو در مورد ترافیکایی هدایت شده از شبکه های اجتماعی بدونین (Social). شما می تونین با اتصال گوگل آنالیتیکس به AdWords (سیستم تبلیغاتی گوگل) از کمپینای PPC ( کلیکی) خبردار شین و یا با استفاده از Google Webmaster/ Search console ترافیکایی رو که ازطریق موتورهای جستجو وارد سایت شما می شن، شناسایی کنین(بهینه سازی موتور جستجو).

گزارشای رفتاری

این مورد شما رو در جهت شناسایی محتوای سایت کمک می کنه. صفحات اصلی سایت ازطریق (Site Content > All Pages)، صفحات ورودی اصلی یعنی صفحاتی که کاربران از اون صفحه وارد سایت می شن، ازطریق (Site Content > Landing Pages) و صفحات اصلی خروجی ازطریق (Site Content > Exit Pages) میشه دیدشون.

اگه Site Search رو فعال کرده باشین، واسه مشاهده ی عبارتای جستجو شده به راه (Site Search > Search Terms) و واسه مشاهده ی صفحاتی که جستجو در اونا انجام شده به راه (Site Search > Pages) مراجعه کنین.

می تونین سرعت بارگذاری سایت رو ازطریق (Site Speed) و پیشنهادهای گوگل واسه افزایش سرعت سایت خود رو ازطریق (Site Speed > Speed Suggestions) توجه کنین.

تبدیلا Conversions

اگه Goals رو در گوگل آنالیتیکس تنظیم کردین، می تونین تعداد تبدیل صفحات انجام شده در سایت خود رو از راه (Goals > Overview) و URLهایی که تبدیل روی اونا انجام شده رو از راه (Goals > Goal URLs ) مشاهده کنین. می تونین راه طی شده به وسیله مخاطب تا رسیدن به تبدیل رو از راه (Goals > Revers Goal Path) ببینین.

بیشتر جداول موجود در گزارشای استاندارد گوگل آنالیتیکس، داده های خاصی رو به تبدیلا (Conversions) اضافه می کنن. مثلا جهت مشاهده ی تعداد تبدیلای انجام شده واسه کاربران کالیفرنیا به گزارش Audience > Geo > Location مراجعه کنین. واسه مشاهده ی تعداد تبدیلای انجام شده به وسیله کاربران هدایت شده از فیسبوک به گزارش Acquisitions > All Traffic > Source/Medium report مراجعه کنین.

واسه مشاهده ی تعداد تبدیلای انجام شده به وسیله کاربرانی که در صفحات خاصی وارد سایت شدن، به گزارش Behavior > Site Content > Landing Pages مراجعه کنین.

راهنمای گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) واسه مبتدیان و سوالات عادی درباره اون  آموزشی

اگه بیشتر از یک هدف تعریف کردین، می تونین با کمک پنجره ی کشویی موجود در بالای داده ها، هدف موردنظرتان رو واسه نمایش انتخاب کنین یا اینکه تموم اهداف رو جهت نمایش انتخاب کنین.

ایمیلا و میانبرها

ممکنه به همه گزارشات موجود در گوگل آنالیتیکس نیاز نداشته باشین؛ پس بهتره که یه بار همه اونا رو به دقت بررسی کنین و از محتوای اونا مطلع شید. از بین تموم این گزارشات مواردی هستن که شما تمایل دارین همیشه از محتوای اون آشنایی، در این صورت می تونین از لینک Shortcut موجود در بالای گزارش استفاده کنین و به خاطر دسترسی سریع اون گزارش رو به لیست Shortcuts در نوار طرف چپ اضافه کنین.

راهنمای گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) واسه مبتدیان و سوالات عادی درباره اون  آموزشی

یا اینکه از گزینه Email استفاده کنین تا گزارشات منتخب در فاصله ها زمانی تعیین شده واسه شما یا بقیه اعضای تیم از راه پست الکترونیک ارسال شن.

راهنمای گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) واسه مبتدیان و سوالات عادی درباره اون  آموزشی

با مراجعه منظم به منوی Admin، ستون View و کلیک بر Scheduled Email مطمئن شید که فقط همکاران شما به داده های سایت دسترسی دارن.

راهنمای گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) واسه مبتدیان و سوالات عادی درباره اون  آموزشی

جواب بعضی سؤالات عادی در مورد گوگل آنالیتیکس

درادامه به بعضی از سؤالاتی که ممکنه در مورد گوگل آنالیتیکس واسه شما پیش بیاد، جواب میدیم.

چیجوری داده های مستخرج از گوگل آنالیتیکس رو با بقیه به اشتراک بذاریم؟

واسه اشترک گذاری داده ها نباید اطلاعات حساب کاربری گوگل آنالیتیکس خود رو در اختیار بقیه بذارین. به این منظور در منوی Admin و در هر کدوم از ستونای Account و Property (سایت) و View روی گزینه User Management کلیک کنین.

راهنمای گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) واسه مبتدیان و سوالات عادی درباره اون  آموزشی

در این قسمت میتونین تا ایمیل افرادی که مایل هستین از داده های سایت مطلع شن و سطح دسترسی و اختیارات اونا رو مشخص کنین.

راهنمای گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) واسه مبتدیان و سوالات عادی درباره اون  آموزشی

تعداد سایتام زیاده و بررسی هر روزه ی گزارشات گوگل آنالیتیکسِ تک تک سایتا خسته کننده س. چیکار باید کرد؟

وارد صفحه Home در گوگل آنالیتیکس شید. در این صفحه لیست تموم سایتا و مروری بر متریکای اصلی مثل جلسات، زمان متوسط جلسات، میزان پرش، و میزان تبدیل هست.

راهنمای گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) واسه مبتدیان و سوالات عادی درباره اون  آموزشی

گوگل آنالیتک بیشتر از ۹۰ کلیدواژه ی اصلی رو به شکل Not provided نشون می ده. واسه دسترسی به این اطلاعات چیکار باید کرد؟

گوگل با این روش سعی در حفظ حریم شخصی کاربران موتورهای جستجو داره و کلیدواژهایی رو که کاربر با جستجوی اونا، به سایت شما هدایت می شه، نمایش نمی ده. ابزارهایی مثل google webmaster tools (رایگان)، Authority lab’s now provided reports (پولی) و Hittail (پولی)، می تونن در نمایش بعضی از این کلیدواژها به شما کمک کنن.

راهنمای گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) واسه مبتدیان و سوالات عادی درباره اون  آموزشی

راهنمای گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) واسه مبتدیان و سوالات عادی درباره اون  آموزشی

گرچه که این کلیدواژها به همراه داده های گوگل آنالیتیکس نشون داده نمی شن، اما به شما این سرنخ رو میدن که کاربران عموما با جستجوی کدوم کلیدواژها به سایت شما هدایت شدن.

چیجوری باید از Custom Report ،Dashboards و Segments استفاده کنم؟

اگه مطالب مقدماتی فوق رو خوب یاد گرفتین و آماده ی یادگیری سطح بالاتری از گوگل آنالیتیکس هستین، Custom Reports ،Dashboards و Segments در سطح بعدی قرار دارن.

Custom Reports یا گزارشات سفارشی سازی شده (در منوی Customization در بالای صفحه) به شما کمک می کنه تا گزارشایی بسازین که مثل گزارشای استاندارد گوگل آنالیتیکس هستن و متریکای موجود در این گزارشات به وسیله خود شما تعیین می شن.

راهنمای گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) واسه مبتدیان و سوالات عادی درباره اون  آموزشی

Dashboards این امکان رو واسه شما جفت و جور میکنه که داده های گوگل آنالیتیکس رو به فرمت داشبورد توجه کنین و درقسمت بالایی نوار وسیله موجود درسمت چپ، به اونا دسترسی داشته باشین.

راهنمای گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) واسه مبتدیان و سوالات عادی درباره اون  آموزشی

با استفاده ازSegments می تونین تموم داده های گوگل آنالیتیکس رو طبق دسته بندیای مورد نظرتون مشاهده کنین، مثل تموم داده های گوگل آنالیتیکس واسه بازدیدکنندگانی که از کشور آمریکا هستن. از این گزینه می تونین واسه مقایسه داده هایی با دسته های مختلف هم کمک بگیرین مثلا مقایسه ترافیک کشور آمریکا با بریتانیا، ترافیک جستجو با ترافیک به دلیل شبکه های اجتماعی، ترافیک موبایل با ترافیک سیستمای رومیزی و … . امکان استفاده از گزینه Segments در تموم گزارشات هست.

راهنمای گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) واسه مبتدیان و سوالات عادی درباره اون  آموزشی

نکته مثبت درمورد سه امکان بالا اینه که احتیاجی ندارین تا از صفر به ایجاد اونا بدین؛ چون که نسخه های از پیش تهیه شده ی Dashboards ،Segments و Custom Reports در Google Solutions Gallery موجوده.

راهنمای گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) واسه مبتدیان و سوالات عادی درباره اون  آموزشی

در Google Solutions Gallery گزارشات سفارشی سازی شده، داشبورد و دسته بندیای زیادی هست که شما می تونین با توجه به نیازای خود اونا رو تغییر بدین. واسه ویرایش Custom Reports از گزینه Edit در بالای صفحه استفاده کنین.

راهنمای گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) واسه مبتدیان و سوالات عادی درباره اون  آموزشی

واسه ویرایش داشبوردها از گزینه Add widgets یا customize Dashboards در بالای صفحه استفاده کنین.

راهنمای گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) واسه مبتدیان و سوالات عادی درباره اون  آموزشی

واسه ویرایش Segments روی کلید Actions در مقابل اون سگمنت کلیک و Edit رو انتخاب کنین.

راهنمای گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) واسه مبتدیان و سوالات عادی درباره اون  آموزشی

یا اینکه بعد اضافه کردن سگمنت به گزارش خود در منوی کشویی موجود در قسمت بالا و طرف راست، گزینه Edit رو انتخاب کنین.

راهنمای گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) واسه مبتدیان و سوالات عادی درباره اون  آموزشی

کم کم و با تمرین بیشتر، درک بهتری از نحوه ی کار امکانات موجود در گوگل آنالیتیکس بدست میارید و سناریوهای حرفه ای تری رو روی داده های سایت، پیاده می کنین.




دسته‌ها: آموزشی

دیدگاهتان را بنویسید