اگه سبک زندگی سالمی دارین، نگران نباشید، چون که به احتمال قوی به سرطان گرفتار نخواهید شد . بیشتر از ۷۰ درصد از دلایل سرطان، ریشه در سبک زندگی افراد داره و اگه موارد مربوط به اونا رو رعایت کنین تا حد خیلی از سرطان دور هستین. رژیم غذایی، ورزش و پرهیز از مصرف دخانیات از راهکارهای مشخص واسه فرار از مریضیای مختلفه، اما در این مقاله با نکات تقریبا غافل گیر کننده ای روبه رو میشید که پیشگیری از سرطان رو ساده و ساده تر می کنن و زندگی سالمی به شما می بخشن. با ما همراه باشین تا ۲۰ روش پیشگیری از سرطان رو با هم بررسی کنیم.

۱. از فیلتر تصفیه ی آب استفاده کنین

راههای پیشگیری از سرطان چیه؟ " آموزشی

با استفاده از فیلتر تصفیه ی آب، و محدود کردن تماس خود با مواد شیمایی سرطان زا و مزاحم هورمونا، امکان دچار شدن به سرطان رو تا حد زیادی کاهش میدید. استفاده از شیر تصفیه واسه آب بسیار مفیدتر از مصرف آبای معدنیه. نحوه ی نگهداری آبای معدنی درون بطریا و روش تأمین اونا در بعضی موارد اصولی و بهداشتی نیس. استفاده از تصفیه و فیلترایی که روی شیر آب قرار می گیرن، به پاک سازی مواد مضر و سرطان زا کمک می کنن و یکی از راه های پیشگیری از سرطان رو جلوی پای شما قرار میدن. در جدا از اینکه با نگهداری آب در ظروف استیل ضد زنگ و شیشه ای، از ورود BPA (ماده ای مضر که در ترکیبات پلاستیک هست) به آب جلوگیری کنین.

۲. بادقت بنزین بزنین

وقتی باک بنزین پر شد، شلنگ رو سر جاش بذارین و از چند قطره بنزین اضافه بگذرید. چون وگرنه، سوخت روی زمین می ریزه و سیستم بازیابی بخار پمپ بسته می شه. این سیستم در پمپ بنزینا طوری طراحی شده که مانع از ورود مواد شیمیایی سمی و سرطان زایی مثل بنزن به هوا و محیط زیست می شه. تماس این مواد با پوست هم خطرناکه و واسه شش ها هم ضرر زیادی دارن.

۳.گوشت رو مزه دار کنین

گوشت سرخ شده، فرآوری شده یا زغالی می تونه شامل مواد سرطان زا باشه. در دمای پخت بالا یعنی با کباب کردن یا سرخ کردن گوشت، آمینای هتروسیکلیک به وجود بین که ممکنه واسه آدم خطر سرطان روده ی بزرگ، لوزالمعده و پستان رو به همراه داشته باشن. موقع زغالی کردن و کباب کردن گوشت هم هیدروکربنای آروماتیک پلی سیکلیک وارد گوشت می شن. این مواد هم در گرما بالا ایجاد می شن و مقاومت بالایی در محیط و شرایط مختلف دارن. قبل از مصرف گوشت سعی کنین، کمه کم ۱ ساعت قبل از پختن، اونو با رزماری یا مواد دلخواه تون مزه دار کنین. ادویه و مواد غنی شده با آنتی اکسیدانا، مواد سرطان زا رو تا ۸۷ درصد از بین می برن و پس غذای سالم تری می خورید.

۴. کافئین استفاده کنین

طبق تحقیقات، کسائی که روزانه ۵ فنجون قهوه ی کافئین دار مصرف می کنن، در مقایسه با کسائی که قهوه نمی خورن یا خیلی کم مصرف می کنن، تا ۴۰ درصد از خطر دچار شدن به سرطان مغز مصون می مونن. نوشیدن حد کم ۵ لیوان قهوه در طول روز خطر سرطانای مختلفی مثل سرطان حنجره و دستگاه گوارش رو خیلی کم می کنه. محققان فهمیدن که مصرف همین میزان قهوه بدون کافئین اثرات مشابهی نداره و قهوه در مقایسه با چای تأثیرگذاری بالاتری در پیشگیری از سرطان داره.

۵.زیاد آب بخورین

راههای پیشگیری از سرطان چیه؟ " آموزشی

مصرف زیاد آب از دچار شدن به سرطان مثانه جلوگیری می کنه. با نوشیدن آب، مواد سرطان زا از ادرار خارج می شن. هر چه بیشتر آب بخورین این مواد زودتر و راحت تر از مثانه بیرون می رن. مصرف کمه کم ۸ فنجون مایعات در روز خیلی به شما پیشنهاد می شه.

۶. سبزیجات استفاده کنین

کلروفیل که عامل سبزیِ رنگِ گیاهانه، منبعی غنی از منیزیمه. طبق تحقیقات، منیزیم خطر دچار شدن به سرطان روده ی بزرگ رو در زنان کم می کنه. منیزیم کلا درون سلول هاست و واسه اعمال متابولیک ضروریه. وجود منیزیم واسه انتقال، ذخیره و مصرف انرژی حیاتیه و نقشی اساسی در رشد سلولا، تولیدمثل و ساختار نفوذپذیری غشاءِ سلولی داره. با مصرف نصف لیوان اسفناج پخته، ۷۵ میلی گرم منیزیم وارد بدن شما می شه. پس دفعه ی بعد در بین تهیه ی سالاد، تیره ترین سبزیجات رو واسه سالاد خود انتخاب کنین.

۷. ورزش کنین

راههای پیشگیری از سرطان چیه؟ " آموزشی

۲ ساعت ورزش سبک و عادی مثل پیاده روی در طول هفته، خطر دچار شدن به سرطان سینه رو تا ۱۸ درصد کم می کنه. ورزش کردن موجب سوختن چربیا می شه. هر چقدر میزان چربی در بدن بیشتر باشه، مقادیر بیشتری از استروژن جهت اثر بر بافت پستان و سیستم غددی بدن ما در دسترس هستش و همین مسیٔله یکی از دلایل دچار شدن به سرطان به حساب میاد.

۸.این قدر از تلفن استفاده نکنین

از تلفنای همراه تون فقط واسه مکالمه و پیامک استفاده کنین یا کمه کم واسه صحبت کردن از هندزفری کمک بگیرین تا فرکانسای رادیویی خطرناک از قسمت سرتون دور بمونن. امواج خطرناک تلفن شک نداشته باشین سرطان زا هستن پس این مورد رو خیلی جدی بگیرین. محققان بازم روی سرطان زا بودن امواج و ریزه کاریای این موضوع در حال تحقیق و جستجو هستن.

۹. دور خشک شویی رو خط بکشین

در خشک شوییای سنتی از ماده حل کننده ای به نام پرکلرواتیلن استفاده می شه که خیلی سرطان زاست و موجب سرطان خون، کبد و کلیه می شه. این نتایج طبق تحقیقایی که در سال ۲۰۱۰ از طرف آکادمی ملی علم در آمریکا انجام شد، به دست اومده. خطر اصلی متوجه کارگرانیه که واسه نظافت لباسا در تماس با این ماده هستن. حتی مشتریان هم در خطر این خطر هستن. بهترین کار واسه شست و شی لباسا استفاده از صابون ملایم، پودرهای لباس شویی و در صورت ضرورت سرکه ی سفیده.

۱۰. به تراکم بافت پستان توجه کنین

زنانی که تراکم پستان ۷۵ درصدی دارن، ۴ تا ۵ برابر بیشتر در خطر دچار شدن به سرطان پستان هستن. پستانای متراکم تر، سطح استروژن بالاتری دارن. ورزش و جنب و جوش باعث متناسب نگه داشتن این سطح می شه و عوامل خطر دچار شدن به سرطان رو کم می کنه. با ورزش، سطح پروتئینایی مثل آدیپوکینا و هورمونایی مثل انسولین به دسته ای کاهش پیدا می کنن که مراحل رشد سلولای سرطان زا کنه و خاموش شه.

۱۱. به رنگا دقت کنین

راههای پیشگیری از سرطان چیه؟ " آموزشی

رنگ لباس شما با دفع اشعهای مضری چون فرابنفش، به حفاظت از بدن شما کمک می کنه. رنگ آبی و قرمز نسبت به رنگایی مثل سفید و زرد خاصیت حفاظتی بالاتری دارن. استفاده از کلاه در ساحل یا زیر آفتابِ سریع، ضروریه و به سلامت شما در برابر سرطان پوست کمک می کنه. ملانوما یکی از تومورهای بدخیم پوستیه که در اثر تغییر در سلولای رنگدانه ایِ موسوم به ملانوسیتا ایجاد می شه، طبق تحقیقای انجام شده، میزان مرگ ومیر در افرادی که به ملانومای صورت و گردن گرفتار هستن، دو برابر بیشتر از افرادیه که به سرطانای دیگر دچارند. پس بهتره که از کرمای ضدآفتاب، کلاه و دستکشای بلند نخی استفاده کنین.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   راهکارهای مفید واسه دلداری دادن به همسر عزادار که افراد متاهل باید بدونن "

۱۲. پزشکی حاذق انتخاب کنین

دچار شدن به خیلی از مریضیای بدخیم، نتیجه بی تجربگی و نبود توانایی کافی پزشکان در تشخیصه. پس داشتن تجربه زیاد، اونم واسه خوندن دقیق ماموگراما، یکی از اصلی ترین ویژگیای پزشکان این رشته. تحقیقی که در دانشگاه سانفرانسیسکوی کالیفرنیا انجام شد، نشون می ده که پزشکانی با کمه کم ۲۵ سال تجربه کاری، در تشخیص مریضی از روی عکس دقیق تر هستن و اشتباهات کمتری انجام دهنده می شن. در مورد سابقه کاری رادیولوژیست خود تحقیق کنین و در صورتی که تازه کار و در خوندن عکسای رادیولوژی پیچیده کم تجربه بود، از دکتر حاذقی بخواهید تا به عکس شما نگاهی بندازه.

۱۳.غذای سالم بخورین

پزشکان پیشنهاد می کنن که از مصرف گوشتای هورمونی و آنتی بیوتیک دار پرهیز کنین، چون که این موادِ مضر می تونن باعث بروز شکلای مختلف مشکلات غدد مثل سرطان شن. اونا بر خرید سبزیجات و میوه های خالی از آفت کش و شست و شی دقیق اونا تأکید دارن. خیلی از آفت کشا که واسه پرورش این مواد مصرف می شن خیلی سرطان زا هستن. واسه پیشگیری از سرطان باید سبزی و میوه های مختلفی مثل: کرفس، هلو، توت فرنگی و … رو که بیشترین میزان آفت کش رو به خود جذب می کنن، خوب بشورید و آب بکشین. معمولا بیشتر از ۴۰ نوع ماده سرطان زا در آفت کشا هست و باید واسه جلوگیری از دچار شدن به سرطان، تماس با اونا رو به کمه کم برسونین.

۱۴. بیشتر از حد فولیک اسید مصرف نکنین

ویتامین B -که فولیک اسید هم از شکلای مختلف اینه- یکی از مواد لازم واسه جلوگیری از به دنیا آوردن نوزادانی معیوب در زنان باردار یا با قصد بارداریه. این ویتامین می تونه در روبرو شدن با مبحث خطر دچار شدن به سرطان، مثل یک شمشیر دولبه بکنه. مصرف بیشتر از حد این ویتامین به شکل ترکیبی (نه به شکل طبیعی که در سبزیجاتی با برگ سبز مثل کاهو و اسفناج و در مواد دیگری چون آب پرتقال و غلات غنی شده هم پیدا می شه)، می تونه خطر دچار شدن به سرطان روده ی بزرگ، ریه و پروستات رو زیاد کنه. پس در مورد مصرف مولتی ویتامینا تجدید نظر کنین، به ویژه اگه از غلات و غذاهای غنی شده هم در کنار اونا استفاده می کنین. طبق تحقیقات، نصف افرادی که از قرصای مکملی با بیشتر از ۴۰۰ میکروگرم فولیک اسید استفاده می کنن، به طور روزانه بیشتر از ۱۰۰۰ میکروگرم فولیک اسید به بدن خود وارد می کنن. معمولا این ترکیب در بسته های ۴۰۰ میکروگرمی وارد بازار می شه، اما استفاده ی جدا از هم از مکملای ویتامین D و کلسیم به جای این ترکیب، می تونه انتخاب هوشمندانه تری واسه بانوانی باشه که قصد بارداری ندارن.

۱۵.مصرف کلسیم رو بیشتر کنین

راههای پیشگیری از سرطان چیه؟ " آموزشی

یکی از راه های پیشگیری از سرطان خوردن شیره. همه میدونیم که شیر پر از کلسیمه اما شاید ندانید که شیر مانع بزرگی بر سر راه سرطان روده ی بزرگه. طبق پژوهشی که به وسیله گروه پژوهشی پزشکی دورتموند انجام شد، کسائی که در طول ۴ سال منظم کلسیم مصرف می کردن، پس از گذشت ۵ سال از انجام تحقیق، در حدود ۳۶ درصد با کم شدن خطر دچار شدن به سرطان روده ی بزرگ روبرو شدن. (این تحقیق روی ۸۲۲ نمونه ای انجام شد که به طور روزانه ۱۲۰۰ میلی گرم کلسیم یا جانشین اونو دریافت می کردن). با اینکه تحقیق انجام شده درمورد شیر نبود، اما شما می تونین این مقدار از کلسیم رو به طور روزانه از مصرف ۱ لیوان ۲۴۰ میلی لیتری شیر کم چرب به همراه یک لیوان ماست یا ۵۶ الی ۸۵ گرم پنیر کم چرب، جذب کنین.

۱۶.غلات رو فراموش نکنین

آرد گندم کامل، آردیه که از تموم اجزای گندم در اون استفاده شده. یعنی شامل سبوس و… است. مصرف اجناس تهیه شده از آرد گندم کامل بهتر از آرد سفیده. کلا مصرف غذاهایی که ضریب گلیسمیک (شماره ای که به غذای معینی داده می شه تا نشون دهنده اثر اون غذا بر میزان قند و گلوکز خون باشه) بالایی دارن، می تونن باعث افزایش خطر دچار شدن به سرطان روده ی بزرگ شن. هر چه این شاخص پایین تر باشه، بهتره. پایین ترین اندازه این شاخص در غذاهای فیبردار موجوده. ولی این شاخص در نون سفید، پاستا، سیب زمینی و شیرینی جات زیاده.

۱۷. دردهای بدن رو جدی بگیرین

اگه به طور همیشگی دچار نفخ، درد لگن یا تکرر ادرار میشید، خیلی سریع به دکتر مراجعه کنین. این نشونه ها می تونن در صورت ممتد و زیاد بودن، دلیلی بر سرطان تخمدان باشن. معمولا خانوما و پزشکان این نشونه ها رو جدینمی گیرن و واسه همین اینجور دردهایی می تونن مرگبار باشن. خیلی از مشکلاتی که در ناحیه تخمدان پیش بین با مراجعه سریع به دکتر، خیلی ساده و سریع درمون می شن. اگه قبل اینکه سرطان به بیرون از تخمدان انتقال کنه، این مسیٔله پیگیری شه، احتمال بهبود و باقی موندن مریض به مدت ۵ سال بیشتر، به شکل زیادی در حدود ۹۰ تا ۹۵ درصد زیاد می شه.

۱۸.از سیتی اسکن بی مورد پرهیز کنین

طبق گفته دکتر بارتون کمن (Barton Kamen) ریٔیس جامعه ی پزشکی سرطان خون و غدد لنفاوی: سی تی اسکن، روش مناسبی واسه تشخیص مریضیا و باخبر شدن از شرایط بدنه، اما اشعهای خطرناکی که پخش می کنه هزاران بار بیشتر از اشعه ی ایکسه. طبق تحقیقای انجام شده، حدود یک سوم از تزریقات سی تی اسکن بی مورده، دوزهای بالا از این ترکیب، امکان دچار شدن به سرطان خون رو افزایش می ده. پس سعی کنین تنها در صورت ضرورت این کار رو بکنین و در صورت اجازه دکتر، از روشای جایگزینی مثل MRI کمک بگیرین.

۱۹. چاق نشید و چاق نمانید

راههای پیشگیری از سرطان چیه؟ " آموزشی

سهم اضافه وزن و چاقی در مرگ مردها و زنان گرفتار به سرطان به ترتیب ۱۴ و ۲۰ درصده. اگه توده بدنی یا همون BMI شما بین ۲۵ تا ۲۹٫۹ه، اضافه وزن دارین و اگه این شاخص بالای ۳۰ باشه از چاقی بیشتر از اندازه رنج می برین. چاقی و اضافه وزن خطر دچار شدن به سرطان رو افزایش می ده. کاهش این وزنِ اضافه، موجب کاهش تولید هورمونای زنانه در بدن می شه و خطر دچار شدن به سرطانایی مثل سینه و تخمدان رو کم می کنه. حتی اگه اضافه وزن ندارین، افزایش تنها ۴ کیلوگرم بعد از ۳۰ سالگی، می تونه شما رو در خطر دچار شدن به سرطانایی مثل سرطان سینه، پانکراس و دهانه ی رحم بذاره.

برگرفته از :prevention.com

دسته‌ها: آموزشی

دیدگاهتان را بنویسید