بخش اول: توانمندسازی تیم فروش

راهکارهایی واسه افزایش فروش اجناس و ارائه خدمات  آموزشی

۱. ایجاد اعتمادبه نفس در کارکنان و کارشناسان تیم فروش

اعتماد به نفس، بهره وری رو افزایش می ده. به کارکنان و کارشناسان تیم فروش اعتمادبه نفس بدین تا کارکرد بهتر اونا رو ببینین. به تیم خود روحیه بدین. روحیه ی قوی یک تیم نتیجه مدیریت خوبه. به این منظور باید هم به شکل گفتاری و هم در عمل به اونا نشون بدین که توانایی هاشون رو باور دارین.

۲. استفاده از اعضای موفق تر تیم فروش به عنوان راهنمای بقیه اعضای تیم

اعضای موفق تر تیم فروش می تونن از اطلاعات، تجربیات و تکنیکایی که در اونا مهارت دارن، در جهت راهنمایی و آموزش بقیه اعضای تیم استفاده کنن.

۳. مفیدتر کردن مراحل فروش

روی افزایش بازدهی بخش فروش تمرکز کنین. شرکت راه حلای مناسبی واسه فروش داره؟ بروشورهای لازم رو در اختیار تیم فروش قرار دادین؟ درمورد قیمت گذاری به تیم فروش تون کمی آزادی عمل بدین تا اونا مجبور نباشن که در تموم موارد واسه تأیید پایانی قیمت توافق شده با شما تماس بگیرن. تا جایی که امکان داره، با کم شدن بروکراسیا و قوانین دست وپاگیر اداری، کاری کنین که اعضای تیم فروش به جای درگیری با اونا روی فروش بیشتر متمرکز شن.

۵. تشویق تیم فروش به کار گروهی

تیم خود رو تشویق کنین تا به شکل گروهی باهم کار کنن. در خیلی از موارد، کار گروهی نسبت به کار انفرادی نتیجه بهتری داره. اعضای تیم واسه رسیدن به نتایج مثبت به همدیگه اهمیت میدن و در مشکلات همدیگه رو کمک می کنن. سعی کنین تا محیطی رو واسه تیم فروش بسازین که در اون، از کار کردن در کنار همدیگه لذت ببرن. یکی از راهکارهای مهم واسه تشویق تیم به کار گروهی، پاداشای تیمیه. در این حالت، همه اعضاء واسه افزایش بهره وری تیم آخر سعی شون رو می کنن.

بخش دوم: استفاده از تکنیکای فروش

راهکارهایی واسه افزایش فروش اجناس و ارائه خدمات  آموزشی

۱. ایجاد فرصتای طلایی

در بعضی از موارد، شرایط ویژه ای واسه خرید به مدت محدود در نظر بگیرین و مشتریان رو تشویق کنین تا این فرصتا رو از دست ندن.

۲. تملق گویی هوشمندانه

هنگامی که مشتری از شما خرید می کنه یا خدمات تون رو مورداستفاده قرار می ده، به طور منطقی و نامحسوس (و نه بزرگ نمایی آمیز) بهش بگید که انتخاب خوبی انجام داده یا اینکه فرد باهوشیه. هیچوقت بهش نگید که نابغهه و در دنیا مثل اون پیدا نمی شه. با این کار، ممکنه که مشتری احساس کنه که شما درحال فریب دادن یا مسخره کردن اون هستین.

۳. عجله نکردن در فروش

موقع فروش محصول عجله نکنین و به مشتری فشار نیارین. چون که شاید فرد از شما خرید کنه، اما این رفتارتون به یادش می مونه و دوباره به شما مراجعه نمی کنه.

۴. مسئولیت پذیری

واسه وعدهایی که به مشتریان میدید جوابگو باشین. مثلا اگه قرار گذاشته اید که تخفیف بدین، هنگامی که مشتری راضی به خرید شد، این کار رو انجام بدین و زیر حرف تون نزنید.

۵. نبود تخفیف تا حد امکان

تا جایی که امکان داره تخفیف ندین. به جای اون سعی کنین تا محصول یا خدمات مرتبطی رو در کنار خرید به رایگان ارائه بدین که هم باارزش باشه و هم اینکه واسه شما هزینه زیادی نداشته باشه.

۶. ارائه اجناس مثل

وقتی که مشتری درحال خرید محصول (یا استفاده از خدمات) است، اجناس و خدمات مشابهی رو هم بهش پیشنهاد بدین. اما در این کار زیاده روی نکنین. ارائه گزینه های زیاد، ممکنه که تصمیم گیری رو واسه مشتری سخت تر کنه.

۷. فروش ویژه مناسبتی یا فصلی

مثلا رستورانا و غذاخوریا می تونن از مواد غذایی مخصوص فصل بیشتر استفاده کنن. کسب و کارای دیگر هم می تونن با استفاده از روشای خلاقانه اجناس مناسبتی یا کالاهایی رو که به یه جور مربوط به فصل هستن، در مرکز توجه مشتریان بذارن . شرایط ویژه و پکیجای مربوط به مناسبتای خاص هم جذابیت زیادی واسه مشتریا ایجاد می کنن.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   راهنمایی واسه برنامه ریزی راه شغلی؛ چیجوری در راهی درست قرار بگیریم؟ 

۸. ترتیب دادن برنامه های ویژه

برنامه های ویژه در افزایش فروش بسیار مؤثر هستن. مثلا، یک رستوران می تونه از برگزاری مسابقات سرگرم کننده، برنامه های خانوادگی، موسیقی زنده و برنامه های مثل اون استفاده کنه.

۹. پاداش دادن به خریدار واسه تشویق به خرید بیشتر

راهکارهایی واسه افزایش فروش اجناس و ارائه خدمات  آموزشی

۱. جلب رضایت مشتری

سعی کنین تا با مشتریان خود صمیمی رفتار کنین. اول درمورد خواسته هاشون اطلاعاتی کسب کنین و بعد همون رو به اونا ارائه کنین. مثلا می تونین اونو طوری قانع کنین که با این خرید نیازش برطرف میشه و پول و زمانش هم به هدر نخواد رفت.

راهکارهایی واسه افزایش فروش اجناس و ارائه خدمات  آموزشی

۲. نشون دادن ارزش محصول یا خدمات

نقاط قوت محصول یا خدمات تون رو برجسته تر نشون بدین. مثلا، اگه محصول شما کیفیت یا تنوع بیشتری نسبت به بقیه اجناس مثل خود داره، می تونین به مشتریان تون بگید که محصول رو امتحان و مقایسه کنن. مثلا اگه آلات موسیقی می فروشید اجازه بدین تا مشتری اونو بنوازد و از نزدیک لمسش کنه. اگه محصولی دارین که نمیشه اونو خیلی راحت امتحان کرد، سعی کنین تا جدا از اینکه بازگو کردن نقاط قوت اون، روی امتیازات خدماتی که در کنار اون ارائه می کنین متمرکز شید.

۳. گوش دادن و توجه کامل به مشتری

اجازه بدین تا مشتری در کمال آرامش هر چیزی که رو که می خواد توضیح کنه و مشتاقانه گوش بدین. بعد دقیقا محصول یا خدمتی رو که متناسب با نیاز و خواسته ی اونه، ارائه کنین.

راهکارهایی واسه افزایش فروش اجناس و ارائه خدمات  آموزشی

۴. اعتمادسازی از راه بازخورد

اگه اجناس یا خدمات تون به شکل آنلاین ارائه می شن، حتما در کنار اون، بازخوردهایِ مشتریانی رو که قبلا از خدمات یا اجناس شما استفاده کردن، بذارین. این وسیله بسیار قدرتمنده.

۵. بستن فروش

بعضی وقتا پس از گذروندن مراحل فروش و در مرحله آخر، مشتری اعلام می کنه که باید بیشتر فکر کنه و نمیتونه به سرعت تصمیم بگیره. از اونجا که این مشتری ممکنه دیگر برنگردد، باید قبل از رسیدن به این مرحله از تکنیک دیگری استفاده کنین. هنگامی که مشتری به خرید نزدیک شده، سعی کنین تا معامله رو شیرین تر کنین. مثلا، بگید «تخفیف هم داره» یا «این محصول یک هدیه ی کوچیک هم همراه خود داره». در هر صورت سعی کنین تا این امتیازات براتون خیلی گران تموم نشن.

۶. مدیریت رابطه با مشتری

یکی از مهم ترین روش ها واسه افزایش فروش محصول یا ارائه خدمات، اینه که رابطه تون رو با مشتریان خود حفظ کنین. به این منظور باید اول مشتریان خود رو بشناسین، از علایق و نیازای اونا خبردار شین و اطلاعات شخصی شون رو (مثل شماره تلفن، ایمیل و نظایر اونو که درمجموع به اونا سرنخ گفته می شه) در اختیار داشته باشین. اگه کسب وکار پررونقی داشته باشین، به طور قطع با حجم بزرگی از اطلاعات روبه رو هستین که مدیریت اونا بسیار سخته. واسه حل این مشکل، نرم افزارهایی در بخش ی مدیریت رابطه با مشتری یا (CRM (Customer Relationship Management طراحی شدن که با استفاده از اونا می تونین خیلی راحت اطلاعات مربوط به مشتریان رو مدیریت کنین. با این کار، به شکل آسون تری می تونین به مشتریان خود دسترسی داشته باشین و فروش تون رو بهینه کنین.

از طرفی یکی از مهم ترین کارا در بخش فروش، برگردوندن مشتریان غیرفعال یا از دست رفته. ممکنه که خیلی از مشتریان شما در دراز مدت از شما خرید نکرده باشن و به عبارت بهتر، غیرفعال باشن. در این موارد بسیار کمک کننده هستش، چون با استفاده از اونا خیلی راحت می تونین با توجه به اطلاعات و تاریخ آخرین خرید ثبت شده ی این مشتریان به اونا دسترسی داشته باشین و با پیگیری و بررسی دلایل این مشتریان، سعی کنین تا اونا رو دوباره نسبت به خرید تشویق کنین.

دسته‌ها: آموزشی

دیدگاهتان را بنویسید